Aanpassingen in de zoekresultaten van Google

profielfoto van Robin Moors
Geschreven op 3 maart 2016 door Robin Moors
Robin Moors

Sinds vorige week zijn de advertenties aan de rechterkant in Google verdwenen. Dit is een grote verandering aan de opmaak van de zoekresultaatpagina van Google op een desktop. Maar dit is niet de enige wijziging. Daarnaast wordt er bij zeer commerciële zoekopdrachten boven en onder de organische zoekresultaten een vierde advertentieresultaat getoond. Wat betekent dit voor de adverteerder?

Wat verandert er voor de adverteerder?

Wat de echte gevolgen zijn voor de adverteerder is nog even afwachten. Hieronder sommen wij onze verwachtingen op:

  • Adverteerders die nu onderaan de pagina getoond worden, maar voorheen rechts getoond werden, zullen hun verkeer zien dalen. Zij willen graag weer bovenaan getoond worden, dus zullen ze de kosten per klik gaan verhogen. Voor alle adverteerders wordt het dus duurder om te adverteren in de zoekresultaten van Google. Er is simpelweg minder aanbod (advertentieruimte) en evenveel vraag. 
  • Er is meer ruimte beschikbaar voor Google Shopping advertenties. Het aantal vertoningen en klikken in dit soort advertenties groeit. Daarnaast is het ook het grootst conversiekanaal in het zoeknetwerk. Voor E-commerce organisaties wordt het daarom steeds belangrijker om de Google Shopping feed te optimaliseren. Denk hierbij aan voldoende productinformatie en het toevoegen van een GTIN code.
  • Een gevolg waar we wel zeker van zijn, is dat de zichtbaarheid van de organische zoekresultaten ‘boven de vouw’ aanzienlijk afneemt. Dit betekent dat er, in de meeste gevallen, gescrolld moet worden voordat er organische resultaten zichtbaar zijn. Dit is afhankelijk van de grootte van je beeldscherm.

Wil je meer weten over deze veranderingen en wat dit voor jouw bedrijf betekent? Neem gerust contact met ons op!