Hulp bij adverteren op Facebook

profielfoto van Robin Moors
Geschreven op 18 oktober 2016 door Robin Moors
Robin Moors

Facebook is een populair platform waar steeds meer bedrijven en organisaties gebruik van willen maken. De vraag hierbij is hoe je dit zo effectief mogelijk kan inzetten. Wat kan adverteren op Facebook je opleveren? Welke advertentievormen zijn er en welke vorm zet je wanneer in? En hoe kan je de juiste doelgroep bereiken? In dit blog geef ik je hier meer duidelijkheid over!

Er zijn veel advertentie mogelijkheden in Facebook. Afhankelijk van jouw doelstelling kun je een gerichte campagne opzetten. Hieronder bespreek ik de mogelijke doelstellingen en bijbehorende advertentievormen.

Wat kun je bereiken met Facebook adverteren?

Hieronder vind je alle 13 advertentie doelstellingen met bijbehorende advertentievormen:

  1. Betrokkenheid bij je paginabericht creëer je met ‘Bericht promotie’. Door een bericht te promoten op Facebook zorgt je ervoor dat meer mensen jouw Facebook posts zien. Op deze manier vergroot je de betrokkenheid bij je bericht en krijg je meer vind ik leuks, reacties en weergaven.
  1. Pagina likes realiseer je door een zogenoemde ‘Pagina promotie’ te starten. Dit type advertentie wordt net als een bericht weergegeven op de tijdlijn van je doelgroep. Aan deze advertentie wordt de button ‘vind de pagina leuk’ toegevoegd. Uiteindelijk wil je dat jouw ingestelde doelgroep jouw pagina gaat liken, zodat het bereik van je Facebook pagina wordt vergroot. Door middel van deze knop wordt de actie gestimuleerd.
  1. Klikken naar je website genereer je met de ‘Websiteklikken promotie’. Wil je graag meer bezoekers naar je website? Door middel van de websiteklikken promotie kun je personen op Facebook gericht naar een pagina op jouw website leiden. Door gebruik te maken van een specifieke landingspagina, zorg je ervoor dat je jouw doelgroep de juiste informatie laat zien en ze makkelijker het doel bereiken.
  1. Conversies op je website stimuleren doe je met de ‘Websiteconversies’ advertentie. Wil je bijvoorbeeld dat er meer mensen een aankoop doen of informatie aanvragen? Met een Websiteconversies advertentie worden conversies gestimuleerd. Door middel van de Facebook Pixel kun je de conversies die op jouw website worden gegenereerd vanuit de Facebook campagne stimuleren, meten en optimaliseren.
  1. Mobiele app installaties genereer je met de ‘Appinstallaties’ advertentie. Heb je en app maar weet je niet goed hoe je jouw doelgroep kunt bereiken? Met de Appinstallatie advertentie stimuleer je de juiste doelgroep om jouw app te downloaden. Bij de advertentie wordt de button ‘Nu installeren’ getoond om duidelijk te laten zien dat dit een app betreft en je hem direct kan installeren. Als je wilt meten hoeveel app downloads hieruit voortkomen, kan de Facebook SDK geïntegreerd worden in de app.
  1. Betrokkenheid bij de app vergroten kan met de ‘Betrokkenheid bij app’ advertentie. Met deze advertentievorm kun je mensen die jouw app al hebben gedownload overhalen om de app meer te gebruiken, door bijvoorbeeld een onderdeel van de app in de advertentie uit te lichten. Op deze manier kun je mensen aanmoedigen jouw app meer te gebruiken en bepaalde acties uit te voeren.
  1. Lokale promotie is handig wanneer je meer mensen in de omgeving van jouw bedrijf wilt bereiken. Het doel is om de bekendheid in de omgeving te vergroten en uiteindelijk meer fysieke bezoekers te genereren naar jouw fysieke winkel. Dit kan gestimuleerd worden door in de advertentie een button toe te voegen met ‘routebeschrijving’.
  1. Event promotie: Organiseer je binnenkort een evenement? Met de speciale promotie voor events promoot je gemakkelijk je Facebook evenement en zorg je ervoor dat jouw doelgroep meer getriggerd wordt om zich voor het event aan te melden.
  1. Claims van aanbiedingen genereren is een effectieve advertentievorm als je een kortingsactie of andere aanbieding voor een bepaalde periode hebt. Selecteer je specifieke doelgroep en bepaal hoeveel personen van deze aanbieding gebruik kunnen maken. Je kan gemakkelijk via Facebook meten hoeveel personen gebruik hebben gemaakt van jouw actie.
  1. Videoweergaven vergroten: Heb je een video over jouw bedrijf of product? Dan kun je voor de doelstelling ‘videoweergaven vergroten’ kiezen. Deze doelstelling zorgt ervoor dat jouw video op de juiste manier gepromoot wordt op zowel desktop als mobiel. Je kunt een bestand van maximaal 1 GB uploaden en daarbij een beschrijvende regel toevoegen.
  1. Leads genereren: Deze nieuwe advertentievorm helpt je bij het genereren van specifieke leads, zoals het invullen van een formulier of het inschrijven van een nieuwsbrief. Het verzamelen van leads werkt vrij simpel: Mensen klikken op de advertentie, de beschikbare gegevens worden automatisch ingevuld door Facebook, en als laatste verzend de bezoeker het formulier en de lead is binnen.
  1. Productcatalogus promoten: In Facebook is het mogelijk om reeds bekeken producten op jouw website te promoten. Dit wordt ook wel dynamische remarketing genoemd. Bezoekers van jouw website die producten hebben bekeken, maar geen conversie hebben verricht, kun je heel specifieke advertenties laten zien met de producten die zij hebben bekeken. Dit maakt deze advertentievorm enorm relevant. Een ander voordeel van deze advertentievorm is dat advertenties automatisch gegenereerd worden.
  1. Merkbekendheid verbeteren: Deze doelstelling zorgt ervoor dat de advertenties vertoond worden aan Facebook gebruikers die waarschijnlijk aandacht zullen besteden aan jouw merk. Je kunt hierbij gebruik maken van zowel beeld als video advertenties.

Let op: De 20% tekstregel!

Deze regel houdt in dat de afbeelding bij jouw advertentie niet meer dan 20% tekst mag bevatten. Op deze manier wil Facebook schreeuwerige advertenties voorkomen. Hoe check je dit? Met deze handig tool: Facebookcheck.

Targettingmogelijkheden

Nu heb ik hierboven steeds gesproken over jouw doelgroep, maar wat zijn eigenlijk de mogelijkheden om de juiste doelgroep samen te stellen? Facebook werkt met meerdere hoofdcategorieën met betrekking tot de targetting:

  • Locatie: het is mogelijk om op een specifieke locatie te targetten, maar je kunt ook voor een straal om een bepaalde plaats kiezen.
  • Demografie: je kunt op de volgende demografische kenmerken targetten: leeftijd, geslacht en taal. Naast deze standaard demografische kenmerken kun je ook selecteren op: relatie, opleiding, werk en levensgebeurtenissen.
  • Interesses: je kunt het zo gek niet bedenken, of je kunt het interessegebied targetten op Facebook. Naast de opgegeven interesses, kijkt Facebook ook naar de activiteiten, opleiding, functietitels, pagina’s die mensen leuk vinden, etc.
  • Gedrag: ook is het mogelijk om mensen te targetten op basis van hun apparaat, digitale activiteiten en of ze net van vakantie terug zijn.
  • Connecties: wil je personen bereiken die bijvoorbeeld jouw evenement leuk vinden? Met de optie ‘Connecties’ kun je personen selecteren die jouw pagina liken (of vrienden daarvan), jouw apps gebruiken of jouw evenementen leuk vinden. Hierbij vind je ook de mogelijkheden personen uit te sluiten.

Vragen over adverteren op Facebook? Of warm geworden om een campagne te starten op Facebook? Neem contact met ons op!