7 online marketing tips voor de feestdagen
De feestdagen komen er weer aan! Sinterklaas is alweer in het land en de winkels liggen al enige tijd vol met kerstartikelen. Dit betekent ook dat de online oriëntatie op sinterklaas- en kerstcadeaus toeneemt.
Sinterklaas of Kerstmis?
Een leuk weetje vooraf… Wat is populairder? Een sinterklaascadeau of kerstcadeau? Dit soort leuke feitjes zijn allemaal te achterhalen via Google Trends.
In bovenstaande afbeelding is te zien dat de kerstcadeaus duidelijk populairder zijn in Nederland. Sinds 2014 is zelfs ook het aantal zoekopdrachten in Google sterk toegenomen. Des te belangrijker dus om goed zichtbaar te zijn rondom te feestdagen en te profiteren van deze online oriëntatie!
Tip 1: Online etalage
De etalages van winkels worden compleet ingericht op de sferen van de feestdagen. Dit kun je natuurlijk ook met jouw website doen. Mocht je niet de hele website om willen toveren naar de kerstsferen zoals hieronder in het voorbeeld maak dan een speciale landingspagina aan.
Bron: Bol.com
Tip 2: Organiseer speciale acties en kortingen
De feestdagen lenen zich goed om leuke acties en bepaalde producten extra onder de aandacht te brengen. Dit kan bijvoorbeeld een korting zijn, maar ook iets extra’s als gratis cadeauverpakkingen of een donatie aan het goede doel bij iedere aankoop.
Tip 3: Maak een contentplanning en begin op tijd
Hoe ga je jouw producten of diensten en misschien wel extra acties onder de aandacht brengen tijdens de feestdagen? Maak hiervoor een contentplanning waarin alle doelen en middelen worden opgenomen. Welke middelen je kunt inzetten? Dat lees je in de volgende tips!
Tip 4: Zet social media in
Social media als Facebook en Instagram zijn ideaal om in te spelen op de decembergekte. Geef je huidige volgers inspiratie voor kerstcadeaus of zet Facebook adverteren in om een groter publiek te bereiken. Pas ook je omslagfoto aan op de feestdagen en wees creatief in je Facebook posts! Met de gratis tool Canva kun je eenvoudig zelf de leukste designs maken met vele templates.
Bron: Facebook pagina HEMA
Tip 5: Benut Google campagnes tijdens de feestdagen
Gebruik je Google advertenties om jouw kerst- of sinterklaascadeaus onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Het aantal zoekopdrachten in Google neemt immers aardig toe rondom de feestdagen! Doe hier je voordeel mee.
Tip 6: E-mailmarketing
Heb je e-mailadressen verzameld van je huidige klanten? Gebruik deze om jouw feestdagen acties onder de aandacht te brengen bij je huidige klantenkring. Laat ze inspiratie op doen door jouw nieuwsbrief te lezen of maak gebruik van marketing automation.
Bron: Nieuwsbrief Coolblue
Tip 7: Zorg voor een tijdige levering
Een leuk cadeau voor de feestdagen is belangrijk. Maar dat dit cadeau tijdig wordt bezorgd is misschien nog wel belangrijker. Communiceer duidelijk dat jouw cadeaus op tijd worden bezorgd. Dit neemt een eventuele twijfel om te bestellen bij (potentiële) klanten al voor een deel weg.
Ik hoop dat je met deze tips goed het nieuwe jaar in gaat! Wil je online marketing gaan inzetten voor de feestdagen en heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op!
Fijne feestdagen!