8 tips: meer klanten met een succesvolle button
Heb jij weleens nagedacht over op welke links jij klikt? Waarschijnlijk niet. 😉 Als bezoeker word je een bepaalde richting in gestuurd, verleid door goede call-to-actions die jou de weg wijzen.
Je hoeft geen genie te zijn om te snappen dat een button beter werkt dan een klikbare tekstlink. Een button valt immers meer op. Maar hoe maak jij de perfecte button waardoor jij meer klanten binnenhaalt? Gebruik deze 8 handige tips om jouw ijzersterke button zélf te maken.
1. Wees duidelijk en schrijf actief
Stel je eens voor dat je alle content weghaalt op je pagina. Je houdt enkel nog de titels, opsommingen, beeld en button over. Dát zijn nu precies alle elementen die een bezoeker scant. Zorg dus ook voor een duidelijke buttontekst.
Hoe je dat doet? Schrijf een activerende buttontekst van max. 5 woorden waarin er wordt aangeduid wat de button doet. Maak het aantrekkelijk. Je wilt dat de bezoeker denkt “Ja, dit wil ik!”.
Afraders: ‘Klik hier’, ‘Bekijk’, ‘Lees meer’, ‘Meer informatie’, ‘OK’, ‘Verzenden’.
(Beloof me dat je deze dooddoeners nooit meer gebruikt na het lezen van deze blog).
Aanraders: ‘Shop nu’, ‘Gratis scan aanvragen’, ‘Bel mij terug’, ‘Offerte aanvragen’, ‘Direct bestellen’, ‘Download het gratis e-book’, ‘Probeer nu 1 maand gratis’, ‘Ik ga boeken’, ‘Ik wil me gratis inschrijven’, ‘Brochure downloaden’, ‘Houd mij op de hoogte’.
2. Primaire en secundaire buttons
Een pagina kan meerdere doelen hebben. Zorg dat het hoofddoel de opvallendste button is, waardoor het ook als belangrijkst wordt gezien. Secundaire buttons kun je simpeler maken: omlijnd of in een onopvallende kleur. Maak niet van alles een button! Niemand houdt van keuzestress. Houd het simpel en beperk het aantal buttons op een pagina.
3. Herhaling
Laat jouw primaire button terugkomen op meerdere plekken op je site. Uit onderzoek blijkt dat als je iets al hebt gezien, je eerder geneigd bent erop te klikken. Geen overkill, je wilt niet irritant worden! 😉
4. Plaatsing van je button
We hadden het net over herhaling. Maar waar plaats je die buttons? Je wilt een button die zichtbaar is. Plaats hem daarom altijd boven de vouwlijn. Ook is het goed om met je belangrijkste call-to-action te eindigen. Als iemand uitgescrold is op je pagina, verwacht dan niet dat iemand weer helemaal naar boven scrolt.
De ‘vouwlijn’ is het gedeelte van je pagina die je ziet zonder te scrollen.
Heb je een webshop? Dan is een button bij je product voldoende. Wel is het slim om daaronder andere vergelijkbare producten toe te voegen, zodat de bezoeker niet uitgekeken raakt en de website verlaat.
5. Angsten wegnemen
Is er een bepaalde drempel die jouw doelgroep weerhoudt om over te gaan tot actie? “Zit ik hier aan vast?” “Is het echt 100% gratis of zit er een addertje onder het gras? “Loopt mijn gratis proefperiode daarna door?“
Neem mogelijke angsten weg. Maak bijvoorbeeld een opsomming van 3 tot 5 voordelen van je product, zending of mogelijke knelpunten die je product of dienst verhelpen. Het liefst nog met een aantal Cialdini beïnvloedingsprincipes erin. Naast een opsomming, kun je ook een kleine tekst onder of boven je button plaatsen.
6. Witruimte
Door witruimte krijgt de button meer aandacht én wordt het gezien als interactief element. Bij deze tip, houden we lekker veel witruimte!
7. Kleur en vorm
Kleur
Gebruik een complementaire (afwijkende) kleur om je call to action te laten opvallen. Heeft het design van jouw website een blauwe kleur? Kies dan voor een oranje button, waardoor hij naar voren springt.
Past het toch niet helemaal bij je huisstijl? Ga dan voor een plaatsing waarbij de achtergrondkleur in ieder geval voldoende contrasterend is.
Vorm
Laat je button eruit zien als een button. Gebruik daarom de meest voorkomende call-to-action buttons:
- Gevuld met ronde randen
- Gevuld met vierkante randen
- Gevuld met schaduw
- Ghost button
8. Urgentie
Ken een bepaalde urgentie toe in (de buurt van) je button. We zijn gevoelig voor schaarste. Is de aanbieding nog maar 24 uur geldig, of zijn er nog maar 3 op voorraad? Dan worden we hebberig! Bedenk op welke manier jij die urgentie toepast op jouw dienst of product.
- Tijdslimiet
- Beperkte voorraad
Yes, je bent er bijna!
Alle tips toegepast? Mooi, de basis staat nu goed. Toch ben je er nog niet, want call to actions zijn maatwerk. Maak gebruik van je data en analyseer! Ga ook eens aan de slag met A/B testen om te kijken wat het beste werkt voor jouw website en doelgroep.
Hulp nodig bij jou Conversie Optimalisatie? Neem contact met mij op, ik help je graag verder!
– Julia Bouwmeester