Aan de slag met conversie optimalisatie

profielfoto van Esmee Maassen
Geschreven op 4 juni 2020 door Esmee Maassen
Esmee Maassen

Het online kopen heeft door het coronavirus een extra boost gekregen (Kool, 2020). Doordat de consument online (nog) meer aanwezig is, investeren ondernemers steeds meer in conversie optimalisatie. Maar wat is conversie optimalisatie nou precies en hoe zorg jij ervoor dat hierdoor meer online resultaat behaald wordt? Lees snel verder hoe jij zelf een gedegen conversie optimalisatieplan creëert!

Wat is conversie optimalisatie?

Voordat we aan de slag gaan met het plan, is het belangrijk om te weten wat conversie optimalisatie precies inhoudt:

Conversie optimalisatie (ook bekent als CRO) is het op een bepaalde manier inrichten van jouw website waarbij de kans dat een bezoeker van je website converteert vergroot wordt. Of terwijl: Het maximale uit je bezoekers halen

Stappenplan conversie optimalisatie

Om aan de slag te gaan met conversie optimalisatie voor jouw website heb ik een stappenplan opgesteld. Aan de hand hiervan zijn de volgende stappen opgesteld:

  • 1. Online doelstellingen vaststellen
  • 2. Verzamelen van data 
  • 3. Inzichten halen uit de verzamelde data
  • 4. Kansen om impact te maken
  • 5. Resultaat boeken

1. Online doelstellingen vaststellen

Om te weten waar je heen wilt, is het belangrijk om vast te stellen wat jouw eindbestemming is. Dit werkt ook zo bij conversie optimalisatie: om jouw beoogde online doelen te behalen, is het van belang je deze online doelstellingen van tevoren opstelt zodat je weet wanneer prestaties geboekt worden.

Het is verstandig om tijdens het vaststellen van de online doelstellingen harde- en zachte conversies te hanteren: 

Harde conversie: Een harde conversie levert direct een bijdrage aan de prestaties van een bedrijf: bijvoorbeeld een aankoop of een verzonden formulier. 

Zachte conversie: Een zachte conversie levert daarentegen niet gelijk een bijdrage. Een zachte conversie zorgt niet gelijk voor nieuwe klanten. Een voorbeeld is het inschrijven voor de nieuwsbrief.

Conversie optimalisatie doelen bepalen

_________________________________________

2. Verzamelen van data

Nu vastgesteld is welke online doelstellingen behaald dienen te worden, is het tijd om data te gaan verzamelen. Het genereren van data zorgt uiteindelijk voor nieuwe inzichten.

Om betrouwbare- en valide resultaten te genereren, helpt het om verschillende databronnen met elkaar te combineren. Door de combinatie op te zoeken, worden het gedrag en de behoeftes van de gebruikers beter in kaart gebracht. 

De volgende tools versterken elkaar in het verkrijgen van kwantitatieve- en kwalitatieve data:

Kwantitatieve tools
Kwantitatieve tools geven inzichten over de ‘wat’ en ‘waar’ van het klantgedrag.

De basis van data wordt gelegd door Google Analytics: dé webanalytics-tool van Google. Deze tool biedt jou de mogelijkheid om inzichten te krijgen in het klantgedrag, welke conversies worden behaald, waar traffic vandaan komt en waar de gebruikers op afhaakt. 

Google Tag Manager is de tool van Google om in te stellen welke harde- en/of zachte conversies gemeten worden op jouw website. Deze worden vervolgens geregistreerd in Google Analytics. Op deze manier kan zelf worden bepaald welke onderdelen van jouw website gemeten worden. 

Deze tool biedt veel mogelijkheden om verschillende veranderingen op jouw website te testen. Welke kleur button zorgt voor een hogere Click Through Rate? Levert het contactformulier meer inzendingen op wanneer deze links of rechts geplaatst is op de pagina?

Door gebruik te maken van Google Optimize ontstaat de mogelijkheid om een aanpassing eerst te testen voordat deze geïmplementeerd op basis van jouw onderbuikgevoelens.

Kwalitatieve tools
Kwalitatieve tools geven inzichten in het ‘waarom’ van klantgedrag. 

Hotjar is een tool waarmee je het gedrag van jouw bezoekers kan analyseren. Met deze tool kun je onder andere heatmaps, gebruikersvideo’s, polls en funnels aanmaken. Waar op de pagina klikken zij? Welk gedeelte van de pagina wordt bekeken? Hoe beweegt de gebruikers over de pagina? 

Door deze onderdelen worden inzichten gegenereerd in het ‘waarom’ gedrag van gebruikers.

Meer weten over Hotjar? Lees hier dan onze blog over Hotjar en haar mogelijkheden!

hotjar-conversie-optimalisatie

Jouw diensten/producten zijn de oplossing op een probleem die jouw doelgroep heeft. Het is dan ook belangrijk om bij te analyseren welke woorden consumenten/gebruikers gebruiken om jouw dienst/product te omschrijven. Online recensies is wat je hiervoor nodig hebt! Door te analyseren wat jouw doelgroep over jou schrijft, ontstaat de kans om in te spelen op hun behoeftes.
Lees hier alles over ons eigen recensie-verzamelaar-formulier

_________________________________________

3. Inzichten halen uit de verzamelde data

Nu er data is geput uit verschillende bronnen, is het tijd om inzichten te gaan krijgen. 

Bij deze stap is het van belang om de Customer Journey van de gebruiker in het achterhoofd te houden: analyseer welke stappen jouw doelgroep doorloopt tot deze een aankoop doet. Hierbij kan op de volgende stappen gelet worden bij bijvoorbeeld een webshop:

  1. See fase: consument maakt kennis met dienst/product
  2. Think fase: doelgroep neemt jouw dienst/product mee in zijn/haar overweging
  3. Do fase: de consument wordt een lead: onderneemt actie
  4. Care fase: De nazorg richting de leads. Deze fase kan ervoor zorgen dat de consument de volgende keer wederom voor jou kiest en een herhalingsaankoop doet.

Wanneer je de data gaat analyseren, kan je heel precies de klantreis achterhalen:

  • Hoeveel procent van de bezoekers bekijkt een productpagina?
  • Welk percentage voegt jouw product toe het winkelwagentje?
  • En hoeveel doen er uiteindelijk een aankoop?

Door dit te analyseren worden de knelpunten van de gebruiker in kaart gebracht. De conversie is nog niet volbracht en dus is hier ruimte voor optimalisatie. 

_________________________________________

4. Kansen om impact te maken

Door de verzamelde inzichten, ontstaan de mogelijkheden tot optimalisatie: kansen om impact te maken en jouw conversieratio te verhogen!

Voorbeeld: doordat jij tot het inzicht bent gekomen dat de gebruikers afhaken in het bestelproces, wordt bekend welke verbeteringen doorgevoerd kunnen worden hierin. Door de inzichten van Hotjar en/of ons recensie-verzamelaar-formulier erbij te pakken, wordt antwoord op de ‘waarom’ vraag gegeven. Redenen kunnen bijvoorbeeld zijn dat de functionaliteiten en/of navigatie op de pagina niet goed genoeg werkten.

_________________________________________

5. Resultaat boeken

De laatste stap van dit plan is het daadwerkelijk doorvoeren van de verbeterpunten: jij hebt nu betere inzichten in het gedrag van jouw gebruikers en je weet op welke vlakken nog kansen te behalen zijn.

Conversie optimalisatie is een continu proces die gebaseerd is op de online doelen die zijn opgesteld. Door data te verzamelen en deze te analyseren ontstaan inzichten waarmee jij jouw conversieratio kunt gaan verhogen.

Hulp nodig bij conversie optimalisatie? Wij staan graag voor je klaar!