Adverteren op je merknaam, is dat nodig?


Waarom zou je geld besteden aan adverteren op je eigen bedrijfsnaam, terwijl je organisch bovenaan in Google staat? Deze vraag krijgen wij vaak terug van klanten wanneer we voorstellen een branded search campagne op te zetten. Het is namelijk erg interessant om te adverteren op je eigen naam. Waarom? Dat leg ik je graag uit!
Allereerst: wat is branded zoekverkeer?
Branded zoekverkeer is een zoekopdracht waar je bedrijfsnaam of merknaam in voorkomt. Het is dus een zoekopdracht waarin een persoon zoekt naar specifiek jouw merknaam. Je kunt dus stellen dat er een zekere interesse is in jouw product of dienst.
Voorbeelden:
Onyourline + online marketing (dienst)
Onyourline + reviews (ervaringen)
Onyourline + Nijmegen (plaats)
In de meeste gevallen wordt een zoekopdracht met je merknaam uitgevoerd door een persoon die al bekend is met je bedrijf. Zij zullen eerder geneigd zijn om te converteren dan iemand die je bedrijf nog niet kent.
Waarom is een branded search campagne zo belangrijk in elke aankoopfunnel? Maar liefst 50% van de mensen zal een zoekopdracht invoeren in combinatie met je merknaam voordat ze tot een aankoop overgaan (bron: Google).
Waarom adverteren op je eigen bedrijfsnaam?
De belangrijkste redenen waarom je een branded search campagne zou moeten inzetten:
- Concurrentie kan adverteren op jouw bedrijfsnaam – maar mag dat zomaar? Het antwoord is ja. Je mag op de merknaam van je concurrent adverteren (als zoekwoord), maar je mag je niet voordoen als je concurrent. Je mag dus niet de merknaam van een concurrent opnemen in de advertentietekst. Je wilt natuurlijk niet dat iemand bij een concurrent uitkomt wanneer diegene op zoek is naar jouw bedrijf, en andersom.
- 2 is beter dan 1. Door de adverteren op je merknaam domineer je de eerste pagina van Google gegarandeerd. Met zowel je advertentie als het organische resultaat ben je op meer plekken zichtbaar in de zoekresultaten.
- Je hebt controle over de boodschap en uitstraling in de zoekmachine. Je kan meer de aandacht trekken met advertentie extensies, zoals een promotie extensie. Hiermee kun je actuele promoties onder de aandacht brengen. Handig voor het promoten van een bepaalde actie in een specifieke periode. Je hebt dus zelf de touwtjes in handen. Dit is ook zeker aan te raden bij offline reclames, zoals tv commercials of abri’s.
- Branded zoektermen zijn een koopje. Je betaalt minder per klik, je kwaliteitsscore is beter waardoor je extensies eerder worden getoond.
- Het wordt voor concurrenten duurder om op jouw bedrijfsnaam te adverteren. Zoals eerder genoemd kunnen concurrenten op jouw naam adverteren. Omdat Google werkt met een veilingmodel op basis van vraag en aanbod, zal het voor jouw concurrenten duurder worden om op jouw naam te adverteren. Gelijk starten dus!
- Het straalt professionaliteit uit. Je geeft de consument vertrouwen dat je er alles aan doet om de bezoekers op jouw website te krijgen.

Wanneer we aanraden om niet te adverteren op je bedrijfsnaam
- Als je weinig tot geen concurrentie hebt is het begrijpelijk dat je ervoor kiest niet te adverteren op je merknaam.
- Het kost geld. Ook al zijn de kosten per klik vaak aan de lage kant, als je zoekvolume hoog is kunnen de kosten snel oplopen. Geen budget voor een branded search campagne vrij kunnen maken? Door het meetbaar maken van de campagne zijn de resultaten inzichtelijk en kan je met vooraf gestelde doelstellingen misschien toch aan de slag met adverteren op je bedrijfsnaam.
Gelden bovenstaande twee punten niet voor jou? Dan is het zeker de moeite waard om een branded search campagne te starten. Wil je graag weten wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn? Neem dan contact met ons op, wij denken graag met je mee over de opties.