Bovenaan in Google. Wat levert dit jou op?

profielfoto van Xander Clephas
Geschreven op 12 september 2024 door Xander Clephas
Xander Clephas

Search Engine Optimization, afgekort SEO, is het principe waarbij je jouw website zo optimaal mogelijk inricht voor zoekmachines zoals Google of Bing. Het doel hiervan is om zo hoog mogelijk te ‘scoren’. Hoe hoger jouw website in de resultaten te vinden is, hoe meer verkeer er op jouw website komt. Maar hoeveel klikken krijgt een goede positie in de zoekmachine? In dit blog duiken we in de data van Google en zoeken we uit hoeveel bezoekers we kunnen verwachten uit onze SEO inspanningen.

Google als grootste zoekmachine

In dit blog focussen we ons op Google. Hoewel het speelveld van online informatieverzameling met toepassingen als Copilot en ChatGPT langzaam aan het veranderen is, blijft Google de grootste zoekmachine. Het marktaandeel van Google schommelt tussen de 86% en 96%, afhankelijk van de locatie. Zo is een zoekmachine als Yandex bijvoorbeeld populairder in Rusland en is Baidu een populaire zoekmachine in China. In het westen steekt Google echter met kop en schouders boven de concurrentie uit. Des te interessanter om in de data van deze gigant te duiken.

Zoekgedrag in Google

Laten we voorop stellen dat iedereen een zoekmachine anders gebruikt. Waar de een zoekt op slechts een paar kernwoorden, typt de ander complete zinnen in de zoekbalk. Waar de een direct op het eerste resultaat klikt, klikt een ander doelbewust niet op advertenties. Hoewel de zoekstrategie kan verschillen per persoon is er door de gigantische hoeveelheid gebruikers van Google toch een patroon te ontdekken. Aan de hand van drie variabelen kunnen we een aardige inschatting maken van het verkeer uit jouw SEO posities.

1. Zoekvolumes

Een SEO strategie begint met het uitvoeren van een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Hierbij duiken we in de data van Google om uit te vinden op welke termen het meest gezocht worden. Zo wordt er doorgaans op algemene ‘short tail’ zoekwoorden (zoekopdrachten met slechts een aantal woorden) vaker gezocht dan op specifieke ‘long tail’ zoekwoorden (zoekopdrachten met meerdere woorden / een zin). 

Het zoekvolume is de eerste variabele die het aantal klikken van jouw resultaat bepaalt. Vergelijkbaar met een winkelstraat: Hoe meer bezoekers er door de straat lopen, hoe hoger de kans dat er mensen bij jouw winkel naar binnen lopen.

2. De acties na een zoekopdracht

De volgende variabele zijn de acties die iemand uitvoert na het doen van een zoekopdracht. Zo klikt de een op video’s en wordt doorgestuurd naar YouTube, de ander zoekt zonder acties meteen naar iets anders. Het bedrijf SparkToro heeft onderzoek gedaan naar het gedrag van gebruikers ná een zoekopdracht. Hieruit blijkt dat bijna 60% van de zoekopdrachten eindigt zonder een actie. De verhouding hiervan is in Europa als volgt:

Uit dit onderzoek blijkt dat slechts 40,3% van de zoekresultaten eindigt in een klik. Van dit percentage klikt 76% op een zoekresultaat (zowel betaald als organisch). Van alle zoekopdrachten klikt 30,6% van de gebruikers daadwerkelijk op een zoekresultaat in de resultatenpagina. Bij een zoekvolume van 1.000 p/m komen er dus slechts 306 klikken op resultaten terecht.

3. Organische positie

De laatste variabele is jouw positie op de resultatenpagina. Jouw positie op de resultatenpagina is te vergelijken met een winkel in een winkelstraat. Een winkel met een prominente plek in een winkelstraat zal doorgaans meer bezoekers krijgen dan een winkel in een donker steegje. Hoe hoger jouw positie, hoe meer verkeer je ontvangt.

De verhouding van klikken per positie kunnen nogal verschillen. Hiervoor zijn diverse redenen zoals bijvoorbeeld featured snippets die extra aandacht trekken en hiermee de CTR verhogen. Ook een zoekterm met branded zoekwoorden kan een afwijkende CTR hebben, doordat gebruikers op zoek gaan naar de website van het merk zelf. Hierdoor kan de data afwijken per case. Uit de data van First Page blijkt dat 97% van de klikken op de resultaten van de eerste pagina terechtkomen. De verhouding van de top 3 is als volgt:

Combineren we deze klik data met de data uit het zoekgedrag dan krijgen we antwoord op onze vraag: ‘Welk aandeel van het zoekvolume ontvangt een organische top-positie?’. De verhouding hiervan is:

12,2%
Bij een zoekvolume van 1.000 p/m ontvangt de #1 organische positie statistisch gezien grofweg 122 klikken.
5,7%
Bij een zoekvolume van 1.000 p/m ontvangt de #2 organische positie statistisch gezien grofweg 57 klikken
3,1%
Bij een zoekvolume van 1.000 p/m ontvangt de #3 organische positie statistisch gezien grofweg 31 klikken

Hoewel deze cijfers de verhoudingen van klikken per positie weergeven, zijn er tal van variabelen en data beperkingen waardoor uiteindelijke cijfers af kunnen wijken.

Wat doen wij met deze kennis binnen Onyourline?

Een uitgebreide en doordachte SEO strategie is essentieel voor het succes ervan. De klik verhoudingen in Google helpen ons met het bepalen van de prioriteiten in de SEO strategieën van onze klanten. Zo kan het mogelijk een stuk interessanter zijn om te kijken naar pagina’s die al ranken op een positie 5 tot 10 en deze te optimaliseren zodat ze meer klikken ontvangen, dan om nieuwe pagina’s te maken. Uiteindelijk draait het bij ons om het succes van de klant en een heldere prioriteit kan helpen om dit succes zo snel mogelijk te behalen.

Benieuwd wat we op SEO gebied voor jou kunnen betekenen?

Vul hieronder je gegevens in

Xander Clephas