Coronacrisis: Welke branches zien de grootste veranderingen in websiteverkeer?

profielfoto van Sjoerd Kraus
Geschreven op 7 april 2020 door Sjoerd Kraus
Sjoerd Kraus

Op het nieuws heb je vast wel gezien dat de evenementen- en horecabranche behoorlijk plat liggen. Veel restaurants proberen de schade nog te beperken door hun eten te laten bezorgen en te kijken naar wat de overheid voor hen kan betekenen. Nu is websiteverkeer een behoorlijk goede graadmeter om te zien hoe het op dit moment gaat met bepaalde branches. Hoe ziet het websiteverkeer van restaurants er bijvoorbeeld nu uit ten opzichte van januari? En zijn er nog branches die nog onderbelicht zijn in het nieuws, maar toch grote klappen te verduren krijgen (of flinke stijgingen)? We hebben het voor je op een rijtje gezet.

Navigeer direct naar:

1. Kleding webshops

De hypothese voor kleding webshops zou zijn dat er een stijging heeft plaatsgevonden; mensen kunnen de fysieke winkel niet meer in en gaan hun kleding meer via het internet bestellen. Maar: Het verkeer kent zelfs een kleine daling van 1-10% . Nu kun je wel stellen dat een dergelijk percentage ook per toeval kan ontstaan zijn. Deze daling was er dus misschien ook geweest zonder crisis.

Wat kun je als kleding webshop doen tijdens deze crisis?

  • Geef context rond je aanbiedingen; geef klanten niet het gevoel dat je een slaatje wil slaan uit de crisis.
  • Als je ook een fysieke winkel hebt, benadruk dan de regels van het RIVM.
  • Zet meer in op online marketing, nu mensen meer vanuit thuis kleren gaan kopen. 

2. Meubelzaken

Bij de meubelbranche is het lastiger een hypothese te maken. Een meubel is vaak een grote aankoop en het kan zijn dat mensen daarom de meubels graag in het echt zien en voelen. Aan de andere kant kan het ook gewoon zo zijn dat er toch een stijging ontstaat omdat men de fysieke meubelzaak niet meer in kan en daarom meubels meer online zal bestellen. Wat blijkt: Meubelwebsites kennen een flinke daling van verkeer van 30-40%. Of dat meteen de eerste hypothese waar maakt, is natuurlijk onduidelijk. Feit is dat de meubelbranche waarschijnlijk ook een goede klap heeft gekregen van de crisis.

Wat kunnen meubelzaken doen op deze klappen op te vangen?

  • Geef, net als kleding webshops, context rond je aanbiedingen; geef klanten niet het gevoel dat je een slaatje wil slaan uit de crisis.
  • Benadruk de regels van het RIVM wanneer je showroom/zaak nog open is.
  • Mocht je nog niet bezorgen, dan is juist nu de tijd om dit op te gaan zetten voor je meubelzaak.
  • Zorg vervolgens dat je een sterke webshop hebt waarin alle meubels te bestellen en af te rekenen zijn.
  • Mocht een webshop niet passend zijn voor je segment, zorg dan dat het aanvragen van een offerte binnen een paar klikken mogelijk is.

3. Tandartsen

Op het nieuws was te horen dat tandartsen hun praktijken ook zijn gaan sluiten, omdat het houden van afstand onmogelijk is bij dit werk. Ze gaan enkel nog open voor spoedbehandelingen. Een logische voorspelling zou daarom zijn dat het websiteverkeer van tandartsen ook een behoorlijke duik zal nemen. Of juiste een zeer sterke stijging, omdat mensen hun afspraak moeten verzetten of opnieuw een afspraak moeten maken. Toch blijkt het verkeer stabiel te blijven: Een verwaarloosbare stijging van 1-5%. Misschien dat de normale gang van zaken gewoon aanhoudt en dat het plannen van afspraken niet meer of minder wordt.

Wat kunnen tandartsen doen in deze tijd?

  • Deze periode is een goede periode om je online afsprakensysteem eens goed te herzien:
    • Is er überhaupt een systeem om online afspraken te maken?
    • Is deze gebruiksvriendelijk?
    • Kunnen medewerkers er goed mee overweg?
    • Is het eenvoudig om je als nieuwe patiënt aan te melden?
  • Ga eens na of je in de regio goed te vinden bent. Verschijn je op de eerste pagina in Google als iemand ‘tandarts <jouw plaatsnaam>’ zoekt?
  • Geef op social media tips over hoe mensen het beste hun gebit kunnen onderhouden als ze een tijd niet naar de tandarts kunnen!

4. Rijscholen


Ook verscheen op het nieuws dat het overgrote deel van rijscholen voorlopig stopt met het geven van rijles. Ook in deze branche is het houden van 1,5 meter afstand bijna niet mogelijk. Daarom zou een gevolg hiervan kunnen zijn dat de website meer bezoek krijgt, omdat men wil weten wat de status is met betrekking tot geplande lessen, examens en misschien geld-terug-beleid. Dit blijkt ook het geval te zijn: 15-25% meer websiteverkeer in maart ten opzichte van januari.

Wat valt er voor rijscholen aan te pakken in deze periode?

  • Geef (gratis) live theorielessen aan je klanten zodat ze klaargestoomd zijn voor het theorie examen als deze weer afgenomen mag worden. Echt je merk versterken? Geef deze lessen live op Facebook, voor iedereen die maar wil.
  • Doe een volledige SEO reorganisatie op je website. Worden je blogs goed gevonden? Verschijn je op de eerste pagina in Google als iemand ‘rijschool <jouw plaatsnaam>’ zoekt?
  • Geen blogs? Schrijf eens wat blogs over veelgestelde vragen over het verkeer!

5. Restaurants


Restaurants, samen met de rest van de horecabranche misschien wel de hardst getroffen branche. Hoewel sommige restaurants begonnen zijn met bezorgen, zal dit voor de consument toch niet helemaal hetzelfde zijn als echt uit eten gaan. De hypothese is daarom ook dat het websiteverkeer van restaurants het hardst een duikeling zal nemen van alle branches. Dit is ook zo: Websites van restaurants hebben maar liefst 55-65% minder verkeer tijdens de coronacrisis. Daarmee zijn zij het aller hardst geraakt van alle branches

Wat kunnen restaurants doen om de klappen zo veel mogelijk op te vangen?

  • Veel restaurants zijn al begonnen met het bezorgen van hun eten. Promoot dit flink online (met de juiste context). 
  • Hoe staat het met je reserveringssysteem (als die er is)? Dit is een mooie periode om er een op je website op te zetten of om je huidige systeem eens te analyseren.
  • Maak een online campagne strategie om de verkoop van cadeaubonnen te stimuleren. Geef de context waarom het juist nu zo belangrijk is dat er cadeaubonnen verkocht worden. Met name social media advertenties zijn hier geschikt voor.

6. Telecom


Bij telecom is het net als bij meubelzaken lastig een voorspelling te doen; het kan alle kanten op. Of mensen stellen de aankoop van hun telefoon uit omdat zij graag persoonlijk advies krijgen in de winkel, of mensen gaan online meer rondkijken voor hun nieuwe telefoon. Het eerste scenario blijkt het geval; Een minimale daling van 1-2%. Eigenlijk geen verschil dus.

Wat kunnen telecombedrijven ondernemen in deze periode?

  • Geef context rond je aanbiedingen; geef klanten niet het gevoel dat je een slaatje wil slaan uit de crisis.
  • Bekijk eens of het voor klanten eenvoudig is om online een abonnement af te sluiten. Is het bijvoorbeeld eenvoudig om een ID bewijs te uploaden? Automatiseert het systeem een watermerk op de ID scans zodat er geen fraude mee gepleegd kan worden?

7. Zorg


De verwachting is natuurlijk dat websites van zorginstellingen een grote stijging zullen meemaken. Veel mensen zullen vragen hebben over hun gezondheidsrisico’s en die van hun naasten. Toch blijkt de stijging niet zo stevig als verwacht, namelijk 20-30%. Alsnog wel een significante stijging, maar niet zo’n groot verschil zoals bij restaurants. 

Wat kan de zorg online doen tijdens de coronacrisis?

  • Er zullen veel vragen gesteld worden over het coronavirus en gezondheid. Schrijf een uitgebreide FAQ pagina en maak deze prominent op de homepage.
  • FAQ niet genoeg? Maak het duidelijk hoe mensen voor aanvullende vragen contact met je op kunnen nemen.

8. Fysiotherapie


Ook de fysiotherapiebranche gaat een moeilijke periode tegemoet. Tijdens behandelingen is er immers veel fysiek contact tussen patiënt en behandelaar. Het houden van 1,5 meter afstand is in deze branche dus ook een flinke uitdaging. Het is lastig te zeggen wat de crisis met het websiteverkeer zou kunnen doen. Gaan mensen ook hier juist meer de website checken voor hun afspraken en andere informatie? Of komt er niemand meer naar de website? Het eerste lijkt ook hier het scenario. Het verkeer is in maart toegenomen met 10-20% ten opzichte van januari.

Wat kunnen fysiotherapiepraktijken doen?

  • Bekijk of er patiënten zijn die ook behandeld kunnen worden door te videobellen. Zo ja, hoe kun je dit opzetten en duidelijk maken op je website?
  • Zet een online campagne op voor mensen die acuut fysiotherapie nodig hebben, zodat zij via videobellen ook geholpen kunnen worden.
  • Praktijk volledig dicht en kun je ook geen online consulten geven? Schrijf dan eens wat blogs over veel voorkomende pijntjes die met simpele oefeningen op te lossen zijn.

9. B2B bedrijven die zijn geswitched naar B2C services


Dit is natuurlijk een hele interessante ‘branche’. Wat heeft het effect op je websiteverkeer als je altijd een B2B bedrijf bent geweest maar nu door de crisis je diensten ook aan consumenten bent gaan aanbieden. Waarschijnlijk zal er stijging te zien zijn, omdat er een hoop online campagnes gelanceerd zullen worden om de consument te bereiken. Dit levert natuurlijk extra verkeer op. De stijging die wij hebben waargenomen bij bedrijven die deze switch hebben gemaakt is een stijging van 60-70%. Dit is natuurlijk niet helemaal representatief, omdat het volledig afhangt welke acties je hebt ondernomen naar aanleiding van deze switch.

Als je alles nog wat breder bekijkt, dan hangen natuurlijk alle percentages in deze blog af van welke acties er ondernomen zijn aan de hand van de crisis. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een aantal van de bedrijven die we bekeken hebben in maart opeens een veel hoger bedrag hebben uitgegeven aan advertenties. Hieronder nog eens een overzicht van de verandering in websiteverkeer per branche:

Toch geven deze getallen wel een goede indicatie van welke branches stijgen, welke gelijk blijven en welke dalen. Heb jij misschien cijfers over branches die wij wellicht vergeten zijn? Laat het ons weten! Heb jij een goede verklaring voor een van de genoemde percentages? Ook dat horen we graag! Laat het weten via onderstaande button: