De European Accessibility Act (EAA): alles wat je moet weten

profielfoto van Jorn Lentjes
Geschreven op 16 juni 2025 door Jorn Lentjes
Jorn Lentjes

Het online landschap verandert voortdurend in allerlei opzichten. Soms door tijdelijke trends, maar soms ook door veranderingen die van essentieel belang zijn en een blijvende impact hebben. De European Accessibility Act (EAA) is zeker een voorbeeld van de laatste categorie. Deze Europese wet is erop gericht om de webtoegankelijkheid voor mensen met een beperking te verbeteren. In Nederland zijn er bijvoorbeeld 4 miljoen mensen met een beperking, waardoor surfen op het internet niet altijd eenvoudig is.

Wat is de European Accessibility Act?

De EAA is een Europese wetgeving die tot doel heeft producten en diensten toegankelijker te maken voor mensen met een beperking. Denk hierbij aan mensen met visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen. Volgens de EAA moeten vanaf 28 juni 2025 meer bedrijven voldoen aan de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), deze richtlijnen golden al langere tijd voor bijvoorbeeld (semi-)overheid instellingen.

De 4 principes van toegankelijkheid

De richtlijnen vanuit de WCAG gaan uit van 4 principes die webtoegankelijkheid moeten garanderen voor iedere internetgebruiker.

Pijler 1: Waarneembaar

De interface van de website en de hierop aanwezige informatie moeten dusdanig worden gepresenteerd dat deze voor iedereen waarneembaar zijn.

Voorbeelden:

  • Tekstalternatieven voor content die geen teksten bevatten (zoals afbeeldingen)
  • Ondertiteling bij video’s
  • Voldoende contrast

Pijler 2: Bedienbaar

Componenten van de gebruikersinterface en de navigatie moeten bedienbaar zijn.

Voorbeelden:

  • Middels het toetsenbord kunnen navigeren door de website
  • Voldoende tijd geven om bepaalde taken uit te voeren
  • De website mag geen aanvallen van epilepsie veroorzaken

Pijler 3: Begrijpelijk

Informatie op de website en het bedienen van de gebruikersinterface moeten op een begrijpelijke manier worden gepresenteerd.

Voorbeelden:

  • Teksten moeten leesbaar zijn
  • Consistente navigatie door de website
  • Geef bij een foutief ingevuld webformulier aan bij welke regel de fout zit

Pijler 4: Robuust

De content op de website moet robuust genoeg zijn om door user agents (zoals webbrowsers en crawlers) gelezen te kunnen worden.

Voorbeeld:

  • Valide toepassen van de code

Voor wie is de EAA van toepassing?

De WCAG richtlijnen gelden al langere tijd voor (semi-)overheidsinstellingen, maar de omvang van bedrijven waar dit op van toepassing is wordt met de EAA flink uitgebreid. In principe is de uitbreiding gericht op commerciële bedrijven die producten en diensten aanbieden aan consumenten:

  • E-commerce diensten | zoals webshops waarop je online producten kunt kopen
  • Bankdiensten | bijvoorbeeld internetbankieren
  • Elektronische communicatiediensten | zoals websites en apps van telefoonproviders
  • Audiovisuele mediadiensten | denk aan Spotify en Netflix
  • E-books en soft- en hardware hieromheen | zoals de Kobo software voor e-books
  • Onderdelen van personenvervoer | bijvoorbeeld apps en websites van vliegmaatschappijen
  • Consumentenhardware en -software | zoals smartphones, besturingssystemen, tv-apparatuur met internettoegang
  • Zelfbedieningsterminals | zoals pinautomaten, ticketautomaten en informatiezuilen
Voorbeeld van doorgevoerde WCAG richtlijnen op een website
Een voorbeeld van een toegankelijke website, middels o.a. contrast- en voorleesfunctie.

Voor wie is de EAA niet van toepassing?

Een flink aantal bedrijven krijgt dus te maken met de eisen rondom de EAA wetgeving, maar er zijn ook uitzonderingen die belangrijk zijn om te benoemen. De EAA is niet van toepassing op:

  • Bedrijven met minder dan 10 medewerkers én een jaaromzet van minder dan €2 miljoen
  • Business-to-business (B2B) bedrijven
  • Producten en diensten die vóór 28 juni 2025 op de markt zijn gebracht / gestart
  • Bedrijven die kunnen aantonen dat de vereiste aanpassingen zouden zorgen voor “onevenredige last” (lees: als het voordeel voor een gebruiker niet opweegt tegen de kosten en moeite die nodig zijn om te voldoen aan de richtlijnen)

Maak jouw website toegankelijk: omdat het moet óf omdat het kan!

De European Accessibility Act is een wake-up call voor veel bedrijven. Vanaf 28 juni 2025 is webtoegankelijkheid geen “nice-to-have” meer, maar een wettelijke verplichting voor veel organisaties. Onbekend is nog hoe streng en vanaf wanneer de handhaving plaats gaat vinden, maar dat is geen reden om af te wachten.

Zie het vooral als een ethische verplichting om jouw producten of diensten toegankelijk te maken voor alle Nederlanders (en Europeanen). Daarnaast is het vooral winst voor je eigen onderneming, omdat je een aanzienlijke extra groep potentiële klanten kunt bedienen met een toegankelijke website.

Neem de richtlijnen daarom zeker serieus, start met het evalueren hoe toegankelijk jouw website is en of jij hierop moet acteren. Raadpleeg de website van de WCAG voor uitgebreide toelichtingen en informatie. Wij adviseren hierin graag en denken graag mee over manieren om digitaal toegankelijker te worden.