Home > Blog > Onyourline op bezoek bij Google in Dublin

Onyourline op bezoek bij Google in Dublin

Op uitnodiging van Google stonden we op donderdagochtend startklaar met onze koffers te wachten in de rij voor de douane. Toch altijd even spannend. Maar met ons goede humeur kon deze ochtend al niet misgaan. Een korte vlucht van anderhalf uur verder zagen we vanuit de vliegtuigraampjes de natuur van Ierland namelijk al opdoemen. En in de verte de drukte van onze eindbestemming: Dublin.

Dublin, ook wel bekend van het wereldberoemde Guinness bier, de regenachtige dagen, gezellige Ierse pubs en de stad van internationaliteit door onder andere bedrijven als Microsoft, Facebook, LinkedIn en natuurlijk Google. Aan het verkeer moesten we ook nog even wennen. Het links rijden van onze taxichauffeur was op de heenweg al direct een binnenkomer, maar ook het fietsen door een stad zonder fietspaden was vooral geluk hebben. Dit werd een interessant, leerzaam en leuk teamweekend!

Bezoek aan Google

Vrijdagochtend om 09.00 uur fietsten we op eigen risico (Nederlandse fietsskills als excuus) door de drukke ochtendspits van Dublin.

“Dublin is the most dangerous European cities to bike through” Aldus onze taxi chauffeur

Veilig aangekomen bij Google kregen we direct een heerlijk, welverdiend ontbijt om even bij te komen. Eindeloze mogelijkheden en zelfs guacamole (Laura’s favoriet) serveerden ze bij de scrambled egg. Een volle buik verder kregen we twee interessante trainingen van Google Experts over Audience en Measurement & Attribution.

Audience: het bereiken van de juiste doelgroep is inspelen op het juiste moment. Het doelgroep framework werd ons helder uitgelegd aan de hand van drie onderdelen: Identify, Re-engage en Expand.

 

  • IDENTIFY: Ken je publiek en gebruik deze kennis hierover als een strategisch voordeel.
  • RE-ENGAGE: Bedien je doelgroep met krachtige en relevante berichten op elk relevant moment dat er toe doet. Het bedienen van je doelgroep kan op verschillende manieren via campagnes worden ingezet.
  • EXPAND: Breid je bereik uit naar nieuwe, gekwalificeerde gebruikers met wie je als bedrijf nog nooit eerder contact hebt gehad.

Measurement & Attribution

Wat hier voornamelijk naar voren kwam is het belang van attributiemodellen. Het in beeld brengen van de customer journey is voor iedere onderneming een toevoeging aan de online marketing middelenmix. Vragen die je jezelf af moet vragen: In welke fase zit jouw klant wanneer hij of zij op zoek is? In welke fase zit jouw klant wanneer hij of zij op jouw website terechtkomt? De juiste campagnes inzetten via het juiste kanaal en met de juiste boodschap.

 

De toekomst van online marketingbureaus

Tijdens de trainingen kwam duidelijk naar voren, wat ook al langer op de loer ligt, dat het automatiseren van Google Ads campagnes de overhand gaat nemen. De toekomst van Google heeft bij de eindstreep ook effect op de toekomst van marketingbureaus. Een verschuiving van uitvoer naar strategisch meedenken wordt steeds meer de toekomst. En door deze leer-dag werd dat voor ons al direct een stuk duidelijker.

Sundar Pichai (CEO van Google): “Machine learning is a core, transformative way by which we’re rethinking how we’re doing everything.”

Terug naar het teamfestijn

Een volle en leerzame dag waarbij we veel mooie leerpunten mee hebben kunnen nemen. Het werd tijd voor wat anders: een Guinness biertje in de stad! Die hadden we donderdagavond al voorgeproefd, maar smaakte vrijdag einde middag absoluut naar meer. Het Ierse pub-leven met overal live-muziek hebben we dus mee kunnen pikken en direct kennis gemaakt met zingende WC-vrouwen: “Drinking up my Guinness, Guinness. Drinking up my Guinness, for my hangover.” We eindigden het Dublin-weekend met een echte Viking tour en een bezoekje aan de Guinness brouwerij om vervolgens met lichte hoofdpijn het vliegtuig weer in te stappen, terug naar Amsterdam.

We willen graag Anouk en Jorick van Google bedanken voor de interessante en leerzame tijd!

 

Wil je meer weten?

Neem contact op