Facebook Conversion API: de redding voor remarketing?

profielfoto van Jorn Lentjes
Geschreven op 31 december 2021 door Jorn Lentjes
Jorn Lentjes

Stel je voor, als huiszoekende starter kom je tijdens je dagelijkse social media rondje een advertentie tegen met de confronterende trigger “Ook al vaak misgegrepen bij het aankopen van een huis?”. Na een vooralsnog alles behalve succesvolle huizenjacht, trekt het direct je aandacht en besluit je door te klikken. “Interessant, eentje om te onthouden”, zou een veel voorkomende gedachte kunnen zijn. Wanneer je in een later stadium opnieuw geconfronteerd wordt met een advertentie van dit bedrijf, met de opvolgende trigger “Zo zorgen wij ervoor dat jij het winnende bod hebt, …”, besluit je uiteindelijk alsnog te bellen om meer informatie in te winnen over hoe het bedrijf te werk gaat. Dit is allemaal mogelijk met remarketing, maar door aanscherpende privacywetgeving niet lang meer…

Bovenstaande voorbeeld is het ideaalbeeld van een remarketing campagne, waarbij een betrokken doelgroep alsnog converteert. Een veelgebruikte en vaak succesvolle manier die echter ook tegen de schenen van de privacywetten rondom dataverzameling aan schopt. Reden voor partijen als Apple en Google om de privacy van hun gebruikers te bewaken, waarmee remarketing uiteraard een lastiger verhaal wordt. Het belangrijkste voorbeeld hiervan is de intrede van iOS 14 voor Apple gebruikers (lees hier alles over de invloed van deze iOS update). De dynamische wereld van het internet zou echter niet zo dynamisch zijn als daar geen (gedeeltelijke) oplossing voor zouden worden gevonden. Voor social advertising op Facebook en Instagram is deze oplossing er namelijk in de vorm van de Facebook Conversion API.

Wat is de Facebook Conversion API?

Een Application Programming Interface (API) zorgt er simpel gezegd voor dat het ene programma kan communiceren met het andere. In dit geval betreft het een zelf opgezette dataserver die informatie over onder andere conversies op je website kan communiceren naar Facebook. Waar deze data voorheen vanzelfsprekend was, is het sinds iOS 14 van belang om de Facebook Conversion API te gebruiken om een goed beeld op de conversies uit Facebook en Instagram campagnes te behouden. Met de komst van iOS 14 is het namelijk niet meer mogelijk om via de Facebook pixel een eerder bereikte doelgroep na 7 dagen te benaderen met een gepersonaliseerde opvolging. Het strijkijzer is hierdoor slechts een week warm, waardoor de plooien voor deze betrokken doelgroep binnen deze week gladgestreken moeten worden. Althans, zonder het inzetten van de Conversion API van Facebook.

Een eigen server: direct inzicht en nauwkeurigere data

De iOS beperkingen zorgen ervoor dat data verzameling voor marketingdoeleinden een lastiger verhaal is geworden. De belangrijkste beperking binnen deze iOS update, heeft betrekking op het ITP systeem, Intelligent Tracking Prevention. De naam verklapt de werking grotendeels: een systeem dat tracking (het opslaan van gebruikersdata) voorkomt. Begin van dit jaar schreven we al over de gevolgen van ITP voor het opslaan van first- en third-party cookies. Waar de first-party cookies, data vanuit je eigen website, nog slechts 7 dagen (in plaats van 30 dagen) opgeslagen kunnen worden, worden de third-party cookies (data die bijvoorbeeld Facebook en Google voorheen van websites verzamelde) volledig verbannen met ITP. 

Als online marketeer of ondernemer ben je niet gedwongen om hierdoor online gebruikersdata helemaal links te laten liggen. Je kan het heft namelijk volledig in eigen hand nemen met een eigen dataserver, onafhankelijk van ITP en andere privacy maatregelen. Een eigen server geeft realtime en ongelimiteerd informatie over het gedrag van bezoekers op jouw website. Directe en tevens nog nauwkeurigere dataverzameling kan jouw remarketing campagnes draaiende houden en een bron van conversies blijven of worden.

Koppeling tussen server en Facebook

Met een eigen server en een triggerende advertentie boodschap mist er nog één ingrediënt voor een succesvolle remarketing campagne: de Facebook Conversion API. Zoals eerder beschreven is dit de koppeling die ervoor zorgt dat, in dit geval, de eigen server kan communiceren met de Facebook Bedrijfsmanager. De bruikbare, opgeslagen data van de eigen server is hierdoor toegankelijk voor Facebook en klaar om de verloren data van de Facebook pixel te vervangen. Bijkomend voordeel van het inzetten van de API is dat je geen last meer hebt van adblockers. Adblockers kunnen data via de API namelijk niet blokkeren omdat de data op je eigen server wordt opgeslagen. Dit levert dus meer nauwkeurige data op dan via de Facebook pixel, omdat die wel wordt geblokkeerd door adblockers.

Vergeet cookies, een eigen server wordt een must

In 2018 is het met de nieuwe AVG wetgeving verplicht geworden om websitebezoekers expliciet toestemming te vragen om persoonsgegevens te verzamelen (o.a. via cookies). Deze verplichte cookiemelding gaat in de huidige vorm verdwijnen, maar moet worden omgezet naar een melding om toestemming te vragen voor het opslaan van persoonsgegevens. Hetzelfde idee, maar iets anders uitgewerkt. Reden hiervan is de eerdere genoemde invoering van het ITP systeem, waarmee er grotendeels een einde komt aan de cookies. Safari en Firefox hebben via ITP de third-party cookies bijvoorbeeld al geblokkeerd en Google (Chrome) heeft al aangegeven hier ook in mee te gaan. De laatste berichten wijzen erop dat dit in 2023 staat te gebeuren. Waar de beperkingen voor sommige browsers al gelden, zouden de aangekondigde beperkingen door Google (Chrome, met een marktaandeel van 70%) een final warning voor online marketeers en webbouwers moeten zijn. Tijd om proactief te handelen in plaats van achteraf te reageren.

Met de grotendeelse verbanning van cookies, wordt het voor online (re)marketeers een must om first-party data te gaan verzamelen via je eigen server. Verdiep je daarom nu al in het opzetten van een eigen server, die je naast je huidige Facebook pixel kan laten werken. Profiteer direct van realtime data, houd je remarketing campagnes draaiende en wees op deze manier goed voorbereid op het post-cookie-tijdperk. Naast de verandering voor Facebook en Instagram advertising, ligt het in de lijn der verwachting dat ook andere platformen zullen volgen, waardoor ook daar creatief moet worden nagedacht over oplossingen.

Meer weten over een eigen dataserver en de voordelen voor jouw bedrijf of campagnes? Neem gerust contact met ons op! Ons team helpt je graag verder.