Facebook Marketing Congres 2017

profielfoto van Daniel Derks
Geschreven op 4 juni 2017 door Daniel Derks
Daniel Derks

Gisteren waren we aanwezig op het Facebook Marketing Congres in Utrecht! Het was een inspirerende dag met veel leuke sprekers en veel nieuwe informatie om mee aan de slag te gaan. Nieuwsgierig naar deze dag? Hieronder deel ik de belangrijkste informatie!

Innovatie, innovatie, innovatie

Innovatie liep als een rode draad door het congres. Er zijn verschillende voorbeelden te noemen van bedrijven die niet voldoende innoveerden en hierdoor zijn ingehaald door concurrenten. Facebook en de hele (online) wereld staan niet stil, ga daar dus in mee! De internet opkomst lijkt nog maar kort geleden, maar de ontwikkeling gaat verder. Waren de apps eerst nog zo populair? Nu wordt al gesproken over app moeheid en zullen zogeheten bots het overnemen. Ken je bijvoorbeeld de bot Alexa al? Dit is een apparaat van Amazon wat kan fungeren als personal assistent in huis. Wil je een pizza bestellen? Alexa regelt het! Afspraak inplannen? Ook dat regelt Alexa. Daarnaast zijn er ook steeds meer chat bots en andere bots die apps verrijken. De online wereld gaat super snel en dat maakt het ook zo leuk!

The right people, the right message, the right time

Het juiste bericht, op het juiste moment aan de juiste doelgroep laten zien. Dat is waar marketing altijd om draait. Is je doelgroep bijvoorbeeld nog niet bekend met jouw bedrijf? Dan moet je nog niet gaan gooien met termen als “koop nu!”. Zorg in dat geval eerst voor een branding campagne, zodat de doelgroep je leert kennen. Start daarna met een remarketing campagne om je doelgroep opnieuw te benaderen en klant te laten worden. Dit kan ook met een beperkt marketing budget!

Talk to people, not devices

Personalised marketing maakt het verschil, ook op Facebook. Hoe kun je dit toepassen? Met de juiste marketing funnel. Het voordeel van online marketing is dat er ontzettend veel data beschikbaar is. Gebruik dit om je funnel op te zetten. Op die manier krijg je heel gerichte doelgroepen, in verschillende fases in het bestelproces, die je vervolgens met heel gerichte content op Facebook kunt bereiken. Wees relevant!

Het belang van je Facebook volgers

Hoe belangrijk zijn je Facebook volgers voor het adverteren? Een interessante discussie waar een van de sprekers dieper op in ging. Het organisch (gratis) bereik op Facebook is afgenomen. Facebook heeft een wijziging doorgevoerd waardoor je nog maar 20% van alle beschikbare content te zien krijgt op je tijdlijn, op basis van jouw Facebook gedrag. Door de afname in het organisch bereik maakt Facebook adverteren noodzakelijker, maar toch blijven je Facebook volgers waardevol voor het adverteren. Meer volgers op Facebook betekent namelijk meer en goedkoper bereik voor je advertenties.

Als laatste nog een leuk feitje: als Facebook alle informatie over haar gebruikers zou bundelen in boeken kunnen zij per gebruiker 126 boeken vullen. Allemaal data die je kunt gebruiken voor een zo gericht mogelijke targeting!

Hopelijk geven we jou met al deze informatie ook nieuwe inspiratie voor de toekomst! Wil je meer weten over Facebook marketing? Neem contact op met ons op!