NIEUW: Facebook shop maken
Facebook heeft een nieuwe functie: het toevoegen van producten aan Facebookpagina’s. Hiervoor wordt een speciaal winkelgedeelte toegevoegd aan je pagina. Omdat Facebook dit geleidelijk beschikbaar stelt, kan het zijn dat de functie nog niet voor iedereen beschikbaar is.
De introductie van de shop op Facebook kan eraan bijdragen dat je meer gaat verkopen via Facebook. Op deze manier wordt het aankoopproces namelijk eenvoudiger gemaakt doordat volgers direct bij het juiste product belanden terwijl hier normaal extra klikken in de webshop voor nodig zijn.
Handleiding: Hoe maak je het winkelgedeelte in Facebook aan?
Stap 1: Om de winkel te starten dien je deze omgeving eerst te activeren. Dit doe je door op het tabblad ‘Winkel’ of ‘Shoppen’ te klikken. Mocht dit tabblad bij jou niet zichtbaar zijn, dan kan je deze toevoegen bij instellingen > pagina bewerken > tabblad toevoegen. Om nu de winkel te activeren dien je de algemene voorwaarden en beleidsregels te accepteren. Vervolgens selecteer je de munteenheid. Je winkelgedeelte is aangemaakt!
Stap 2: De volgende stap is het toevoegen van producten aan je winkel. Je doet dit door naar de winkelomgeving te gaan en te klikken op ‘Producten toevoegen’. Aan je product kun je meerdere afbeeldingen of video’s toevoegen. Daarnaast de naam, prijs en een korte productomschrijving, volgend door een betalings-URL. Per product kun je ervoor kiezen om het product uit te lichten. Dit houdt in dat het product bovenaan jouw pagina getoond wordt en als eerste in de winkel weergegeven worden. Een andere optie is om het product te delen op je pagina. Hierdoor wordt het als bericht getoond op jouw tijdlijn. Als laatste klik je op opslaan en is jouw product toegevoegd aan de winkel.
Zo komt je shop er uiteindelijk uit te zien:
Wanneer je op een product klikt, krijg je de specificaties en de call to action te zien:
Producten toevoegen aan je Facebook post
Een leuke bijkomstigheid van de Facebook winkel is dat je producten nu ook kunt toevoegen aan je Facebook post. Door tijdens het plaatsen van je bericht met afbeelding op ’tag een product’ te klikken, kun je gemakkelijk de producten uit jouw winkel toevoegen. De gekozen producten worden dan onder je bericht vertoond en als tag in de foto van je post. Dit komt er als volgt uit te zien op mobiel:
Resultaten meten
Benieuwd naar de resultaten van jouw winkel? Deze kunnen je gemakkelijk inzien via Bedrijfsmanager onder het tabblad Statistieken. Hier vind je precies hoe vaak je de producten zijn weergegeven en hoe vaak er op geklikt is. Wil je nou ook meten of de mensen die hierop geklikt hebben daadwerkelijk een aankoop hebben gedaan? Door een UTM code aan de URL te hangen, kun je de personen tracken die via de Facebook winkel op jouw website zijn beland. In Google Analytics kun je vervolgens onder Acquisitie > Campagnes > Alle campagnes de resultaten vanuit de shop zien. Hier vind je de campagnenaam, die je in de UTM code hebt geplaatst, terug.
Succes met het inrichten van jouw shop! Mocht je er niet helemaal uit komen, neem dan gerust contact met ons op!