Geef een boost aan jouw socials met het gebruik van een contentkalender

profielfoto van Eef Haaima
Geschreven op 9 september 2021 door Eef Haaima
Eef Haaima

Je komt er niet meer omheen, social media. Het online visitekaartje. Een bedrijf krijgt een gezicht wanneer er actief en op de juiste manier wordt gepost. Je komt in contact met jouw doelgroep, je naamsbekendheid wordt vergroot, je kunt een dialoog aangaan met klanten en daarbij is het inzetten van social media goedkoop. Maar hoe zorg je er nu voor dat je consequent de juiste content plaatst op jouw kanalen? 

Het antwoord op deze vraag is: een contentkalender. De tool om jouw content op orde te krijgen. Deze kalender kan je zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Onderdelen die er vaak in terugkomen zijn:

  • Wanneer er content wordt geplaatst
  • Op welk kanaal er content wordt geplaatst
  • Welke content geplaatst moet worden
  • In welke vorm de content geplaatst moet worden
  • Wat de status is van de content
  • Wie binnen het bedrijf de content maakt/plaatst

En wanneer er sprake is van een advertentie:

  • Welk budget er beschikbaar is voor de content

Voor wie maak jij deze content?

Social media gebruikers Nederland 2021

Save your time

Door het inzetten van een contentkalender heb je perfect in kaart wat er de komende tijd moet gebeuren voor je socials. Omdat je met een contentkalender ver vooruit kan werken scheelt dit ook in tijd. Zo kan je aan het eind van iedere maand de volgende maand al volplannen. In Facebook Business kun je al je Facebook en Instagram content inplannen, zelfs verhalen! TIP: zet belangrijke inhaakmomenten in je contentkalender. Dit zijn dagen waar jij je online succes kunt versterken en meer mensen kunt aanspreken. Denk hierbij aan Koningsdag, internationale feestdagen of seizoenswisselingen. Wees hier ook niet zuinig met het gebruik van hashtags! 

Nieuwe ideeën 

Een ander voordeel wat het gebruiken van een contentkalender met zich meebrengt is de variatie in je content. Wanneer je vooruit werkt ben je aan het nadenken wat voor soort content je gaat plaatsen. Dit zodat er geen overlappingen komen op de tijdlijn van je social kanalen. Door dit te doen kom je op nieuwe ideeën voor je content omdat je eigenlijk op een natuurlijke manier aan het brainstormen bent. Vraag ook eens aan je collega’s om mee te kijken. Wie weet komen zij met originele content waar jij zelf nog helemaal niet aan had gedacht. 

Consistentie is key

Je Instagram profiel zal beter presteren wanneer je een contentkalender gebruikt. Dit omdat consistentie wordt gezien als een belangrijke waarde door Instagram. Ook wel high quality content genoemd. Regelmatig, goede content plaatsen, daar wordt Instagram blij van. Maar onthoud, kwaliteit boven kwantiteit. Post niet iets om het posten. 

Begin vandaag

Om het wat makkelijker te maken hebben wij een contentkalender gemaakt die je kan kopiëren en invullen in Google Spreadsheets. Zo kan jij vandaag nog beginnen met het plannen van jouw content.

Wil je het nog makkelijker? You’re just a phone call away! Wij helpen je graag bij jouw social media succes.