Google Analytics 4 is live: Moet ik overstappen?


Update: Universal Analytics wordt beëindigd. In maart 2022 heeft Google aangekondigd dat Universal Analytics vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe hits meer zal verwerken in Universal Analytics-property’s. Deze aankondiging maakt het extra belangrijk om zo snel mogelijk een Google Analytics 4 (GA4) property te maken.
Wat is stap 1 om de online prestaties van je bedrijf te verbeteren? Precies, je wil weten wat de huidige stand van zaken is. Hoeveel bezoekers heb ik op mijn website? Waar komen ze vandaan en wat doen ze precies? Wat gaat er goed en wat kan er beter? Allemaal vragen waar je graag antwoord op wil hebben. Zeker wanneer je wil weten wat het effect is van die ene belangrijke aanpassing waar je zo hard aan hebt gewerkt.
Als je één van bovenstaande vragen ooit hebt gesteld, dan kun je bijna niet om Google Analytics heen. Google Analytics werd voor het eerst gelanceerd in 2005. Sinds dat moment zijn er drie grote versies verschenen en inmiddels maken miljoenen bedrijven over de hele wereld gebruik van de derde generatie: Universal Analytics.
Waarom is het nu tijd voor Google Analytics 4?
De verschuiving naar online verkoop, de noodzaak om optimaal gebruik te maken van het aanwezige marketingbudget, grote veranderingen in het gedrag van consumenten en de nieuwe wetgeving rondom privacy worden in Introducing the new Google Analytics door Google benoemd als aanleidingen voor deze evolutie.
“The new Google Analytics will give you the essential insights you need to be ready for what’s next.”
Google Analytics 4 is de eerste versie die data uit websites en mobiele applicaties samenbrengt in één overzicht. Met een compleet nieuwe inrichting en als bonus nog een aantal functies die voorheen alleen beschikbaar waren in de betaalde versies van Google Analytics.
Wat is er nieuw in GA4?
Gebruikersomgeving
Laten we beginnen bij de inrichting. Rapporten zijn nu ingedeeld als een levenscyclus: Acquisitie, Betrokkenheid, Inkomsten genereren en Behoud. Binnen al deze rapporten is direct inzichtelijk wat er de in de afgelopen 30 minuten is gebeurd, voorheen was dit alleen te vinden in het realtime overzicht. Deze standaard rapporten zijn nog niet heel dynamisch en dat maakt de volgende vernieuwing zo interessant.
Analysehub
Deze functie was voorheen alleen beschikbaar in Google Analytics 360, een betaalde versie van Google Analytics. De Analysehub is waar gebruikers aangepaste rapporten en visualisaties kunnen maken van hun data. Google heeft alvast een aantal handige templates klaargezet om snel mee aan de slag te gaan. Hieronder staan twee mooie voorbeelden:
- Trechteranalyse (Funnels): Stel een eigen trechter op en bekijk stap voor stap welk percentage van de bezoekers het gewenste doel bereikt. Deze analyse is ideaal om te onderzoeken of er ergens knelpunten zitten waar bezoekers afhaken. Deze trechters kunnen open (bezoekers mogen op iedere stap in de trechter binnenkomen) of gesloten (alleen bezoekers die aan het begin van de trechter instappen worden meegenomen) gebruikt worden.
- Padanalyse: Achterhaal de acties die een gebruiker onderneemt tussen de verschillende stappen in de trechter. Deze analyse is ideaal om te achterhalen waarom een bepaalde gebruiker uiteindelijk wel/geen conversie behaalde. Zo kun je bijvoorbeeld ontdekken welke route bepaalde bezoekers doorlopen vanaf de homepage, of juist terugkijken welke stappen er zijn genomen voordat de bezoeker een belangrijk doel heeft behaald. Zo leer je je bezoekers beter kennen en kun je de route richting het gewenste doel voor hen zo makkelijk mogelijk maken.
Vanuit deze aangepaste rapporten is het vervolgens ook mogelijk om een nieuwe doelgroep samen te stellen (bijvoorbeeld alle gebruikers die een bepaalde trechter van A tot Z hebben doorlopen) en deze doelgroep te gebruiken voor je marketing.
Bovenstaande punten zijn pas een kleine greep uit de ontwikkeling die Google Analytics heeft doorgemaakt en doordat GA4 momenteel nog in de ontwikkelfase zit kunnen we nog veel meer vernieuwingen verwachten. Maar…
Moet ik al overstappen?
Veel voordelen dus! Maar moet je dan meteen stoppen met Universal Analytics en de overstap maken naar GA4? Het korte antwoord is nee. GA4 is nog volop in ontwikkeling en zal dus hier en daar nog wat functies missen die in de huidige omgeving wel beschikbaar zijn. En misschien nog wel belangrijker: GA4 maakt gebruik van een compleet nieuw datamodel dat gebaseerd is op gebeurtenissen. Daardoor is het niet mogelijk om data uit je huidige Universal Analytics omgeving te importeren in Google Analytics 4.
Direct stoppen met Universal Analytics is daarom nog niet aan te bevelen, maar toch is het wél verstandig om alvast van start te gaan met GA4. De overstap zal betekenen dat je weer van voor af aan begint met het verzamelen van data. Hoe eerder je daarmee begint, hoe meer data je straks hebt om mee te werken. En ondertussen blijf je gewoon werken met je huidige data in Universal Analytics. Ons advies is daarom om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met de nieuwe Google Analytics 4.
Handige tip! Middels het demo account van de Google Merchandise Store is het mogelijk om alvast rond te kijken in de nieuwe omgeving van Google Analytics 4. Dit account zit al vol met data waar je zelf mee aan de slag kunt gaan.
Hulp nodig?
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het instellen van GA4 óf met het gebruik van de huidige Analytics? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking!