Google for jobs in Nederland: dé tool voor recruiters

profielfoto van Ivo
Geschreven op 22 februari 2021 door Ivo
Ivo

Ein-de-lijk was het zover! Op 25 augustus 2020 maakt Google in een persbericht het nieuws wereldkundig: de widget Google for Jobs is live in Nederland. Recruiters en (online) marketeers zijn laaiend enthousiast, maar waarom precies? We vertellen je hoe de langverwachte widget het pad voor werkzoekenden en werkgevers vergemakkelijkt én hoe jij het inzet.

Een korte historie

In mei 2017 kondigt Google aan: de lancering van Google for Jobs is aanstaande. Kort daarna rolt de tool zich uit in Amerika, waarna het ‘lang’ op zich laat wachten tot we er in Nederland iets van horen.

Begin 2020 waren er eerste geluiden dat de widget daadwerkelijk was gesignaleerd. Helaas ging het hierbij om een beta-versie en verdween het weer voor enige tijd uit de zoekmachine.

Afgelopen 25 augustus was dan toch het moment. Google for Jobs is ook in Nederland klaar voor gebruik. Op dat moment, wanneer het coronavirus een grote werkloosheid in ons land veroorzaakt, legt de widget haar rode loper uit. Een bewuste keuze? Wie weet, waarschijnlijk wel.

Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is een ‘widget’ (een app binnen een website) die je ziet in de zoekresultaten. Deze widget toont de vacatures die het meest aansluiten bij de zoekterm die iemand ingeeft. In de afbeelding hieronder zie je hoe dit eruit ziet in Google’s zoekmachine.

Vergelijk het met Google shopping, maar dan voor vacatures. In dit geval toont de widget vacatures die aansluiten op het zoekwoord ‘vacature seo tekstschrijver’. Google ziet vanuit waar je zoekt, en koppelt de meest lokale vacatures terug in de widget.

Ben je op zoek naar: ‘vacature seo tekstschrijver nijmegen’? Dan verschijnt onder de geadverteerde zoekresultaten een overzicht. In dit overzicht staat de top-3 meest relevante vacatures voor de zoekopdracht. 

Klik je onderaan de widget op ‘nog 90 vacatures’, dan opent er een schermvullend platform met alle relevante vacatures die zijn uitgezet via Google for Jobs.

De relevantie van deze vacatures wordt onder andere bepaald door de gebruikte termen en de lokale omgeving. Ook kun je hier zelf nog zoeken en filteren op functies.

Waarom doet Google dit?

Maar waarom bemoeit Google zich nu ook met vacatures? Want zeg nu eerlijk, er zijn al zoveel vacatureplatformen. Toch?

Een goed argument is omdat 73% van de werkzoekenden de zoektocht op Google start (volgens CareerBuilder). Door deze tool wil Google de weg naar een nieuwe baan vergemakkelijken voor de werkzoeker. 

Wat zijn de eerste ervaringen met Google for jobs?

De widget van ‘s werelds grootste tech bedrijf is nu al een tijd in gebruik. Online marketeers, keken hier halsreikend naar uit. En sinds de lancering is er veel over geschreven.

Ook wij hebben de tool gebruikt en geïmplementeerd bij klanten. Hierdoor hebben we een aantal bevindingen die we willen delen uit eerste hand.

Toename in verkeer

Voor een zorggroep – waar maandelijks gemiddeld 40 vacatures uitstaan – hebben wij in september Google for jobs geïmplementeerd. Het gevolg hiervan was een toename in verkeer naar de website. In de onderstaande afbeelding zie je het verkeer dat via Google for Jobs binnenkwam.

In oktober en november steeg dit bezoekersaantal, in december nam het weer iets af. Door nieuwe SEO optimalisaties te maken werken we aan een nieuwe bezoekersstroom.

*Aantal bezoekers nam toe met 3,2% tussen 1 september en 31 december.

Toename in conversies

Leuk dat het verkeer toeneemt, maar wat waren de resultaten? Van het aantal bezoekers dat binnenkwam via Google for Jobs solliciteerde 4,3%. Daarmee stroomden de sollicitaties werkelijk binnen tussen oktober en december.

Wij én de klant hebben het werkend effect van dit platform ervaren, en zijn zeer positief.

De voordelen van Google for Jobs

Hoge zichtbaarheid van vacatures

De widget is geplaatst tussen de advertentie resultaten en de eerste organische zoekresultaten. Hierdoor is het een opvallende plek die goed zichtbaar is in de SERP, ofwel de zoekresultaten van Google. 

Niet meer concurreren met de vacature giganten

Wat is het grote voordeel voor bedrijven die een eigen ‘werken bij-’ website hebben? Je hoeft niet meer te concurreren in de zoekresultaten met een vacature gigant zoals Indeed.

In plaats daarvan kom je naast de gigant te staan, mits Google jouw vacature inrichting leuk vindt en goed laat scoren. Hoe cool is dat?!

Heb je geen ‘werken bij-‘ site? Dan is Google for Jobs nog steeds een uitkomst voor jouw actuele vacatures.

Hoog ranken in Google for Jobs?

Overtuigd van de werking? Aan de slag dus! Maar hoe doe je dit?

Het liefst wil je natuurlijk dat de zoeker jouw vacature in de widget ziet zoals in de eerste afbeelding. Hier is het de kunst om hoger te scoren (SEO) dan de concurrentie. Er zijn een aantal belangrijke punten waar je aan moet denken:

  • De vacature matchen met de zoekopdracht. Hier heb je niet altijd evenveel controle over, omdat de zoeker net op zoek moet zijn naar jouw vacature. Maar dit weerhoudt je er niet van om een goed gevulde vacature neer te zetten die zoekers aanspreekt.
  • Scoren door structured data. Dit houdt in dat je de vacature ‘gestructureerde gegevens’ meegeeft, die als labels aan de vacature hangen. Klinkt best logisch, toch? Deze labels zijn handig, omdat Google zo herkent of de belangrijkste punten aanwezig zijn voor een relevante en complete vacature. Ziet Google al deze labels compleet? Dan wordt je daarvoor beloond.
  • Geef een salarisindicatie. En hier gaat het vaak fout. Google houdt van een compleet plaatje. Hoe gedetailleerder, hoe beter. Je wilt de werkzoeker niet met vragen achterlaten. Je wilt hem juist enthousiasmeren om de telefoon op te pakken en jou te bellen. Een salarisindicatie zorgt voor transparantie. Hierop kan de werkzoeker vooraf een beslissing maken in zijn zoektocht naar een job.

Is er meer?

Natuurlijk is dit niet alles. Er is nog meer te doen om hoog te scoren met Google for Jobs. Denk hierbij aan optimalisaties van de functietitels, het schrijven van SEO teksten en een slimme sitemap. Dat laatste zorgt ervoor dat Google altijd weet wat de status is van de vacatures op je website. 

Wanneer zet je de vacature tool in?

Heb je openstaande vacatures, dan kun je er altijd voor kiezen om Google for Jobs te gebruiken. We moeten wel toegeven: het wordt écht spannend wanneer je gedurende het hele jaar een flinke set vacatures uit hebt staan.

Heb je een ‘werken bij-’ website? Dan is het helemaal interessant om gebruik te maken van het platform. Met Google for Jobs in Nederland vergroot je de zichtbaarheid van vacatures, waardoor je meer sollicitanten naar jouw website leidt.

Hulp nodig?

Is Google for Jobs een goede toevoeging is op jouw recruitment campagnes, maar kun je wat hulp gebruiken? We helpen je graag bij het vergroten van solliciterend verkeer.