Google Shopping advertenties in Gmail: hoe werkt dat?
Misschien heb je ze zelf al een keer (onbewust) gezien: Google Shopping advertenties tussen je e-mails. Sinds vorig jaar kon dit al met zogenoemde Smart Shopping campagnes, maar sinds kort is het ook mogelijk om in de standaard shopping campagnes voor deze plaatsing te kiezen.
Wil jij ook direct aan de slag met Shopping advertenties in Gmail? Dan is het handig om even verder te lezen. In deze blog vertel ik je meer over wat Shopping campagnes ook alweer zijn, wat de nieuwe mogelijkheden inhouden en wat hier de voor- en nadelen van zijn.
Even opfrissen: Wat is een (Smart) Shopping campagne?
Google Shopping is een dienst van Google Ads waarbij tegen betaling afbeeldingen, titels en prijzen van producten vertoond worden. Wanneer iemand in Google zoekt op ‘vloerkleed giraffe’ kan jouw advertentie bovenaan de zoekresultaten vertoond worden (en/of in het tabje ‘shopping’)
Sinds vorig jaar bestaan er ook zogenoemde Smart Shopping campagnes. Met deze slimme campagnes wordt je op meerdere plaatsingen weergegeven, worden je productadvertenties niet alleen aan personen getoond die op zoek zijn, maar ook aan mensen die jouw product mogelijk interessant vinden. Ook wordt dynamische remarketing meegenomen in deze campagnesoort. Een nadeel hiervan is dat je de campagnes niet echt zelf kan beheren. Je geeft de controle uit handen aan Google. Je kan bijvoorbeeld geen uitsluitingswoorden toevoegen, bodaanpassingen doen en plaatsingen bepalen. Heeft je Smart Shopping campagne niet de gewenste resultaten? Dan is het lastig te achterhalen waar dit aan ligt.
Hoe zien shopping campagnes in Gmail eruit?
Sinds kort is het dus mogelijk om in gewone Shopping campagnes Gmail als plaatsing toe te voegen. Jouw producten worden dan in het tabblad ‘Reclame’ bovenin weergegeven op gmail.com of in de app.
Naast Gmail advertenties kunnen je shopping advertenties ook in Youtube weergegeven worden. Het gaat zowel om Product Shopping ads als Showcase Shopping ads. Hieronder zie je alle plaatsingen waar Shopping advertenties weergegeven kunnen worden:
Bron: Google
Hoe zorg je ervoor dat je producten ook in Gmail en Youtube getoond worden?
Heel gemakkelijk: vink het selectievakje ‘ook weergeven op Youtube, Gmail en Discover’ aan bij de instellingen van je standaard Shopping Campagne. That’s it! Een kind kan de was doen 🙂
Wat zijn de voordelen?
Een groot voordeel van het toevoegen van deze extra plaatsingsmogelijkheden is dat je hierdoor een groter bereik hebt. Je benadert niet alleen potentiële klanten die actief op zoek zijn, maar ook andere personen die mogelijk interesse hebben. Is jouw doel om meer bereik of naamsbekendheid te creëren, dan is deze optie zeker interessant voor jou!
Zijn er ook nadelen?
Omdat de advertenties nu ook getoond kunnen worden aan mensen die niet per se op zoek zijn naar de producten op dat moment, kan het conversiepercentage van je campagne iets dalen. De koopintentie van deze groep is namelijk minder groot dan van de mensen die op dat moment zelf op zoek zijn.
Wil je meer weten Shopping advertenties of wil je hier graag mee aan de slag? Wij helpen je graag met het opzetten van een campagne. Neem gerust contact met ons op!