(Her)ken jij het zoekgedrag van jouw doelgroep?

profielfoto van Patrick de Groot
Geschreven op 29 juli 2024 door Patrick de Groot
Patrick de Groot

Iedereen zoekt online op zijn of haar eigen manier. De een typt ‘Hotel Kos, Griekenland’ in Google, de ander gaat uitgebreid op TikTok op zoek naar zijn favoriete hotel. Wij zien dan ook veel online gedragsverschillen tussen de generaties.

Om een duidelijk en boeiend beeld te schetsen van de verschillen per doelgroep, heb ik het online (zoek)gedrag en de trends van verschillende generaties op een rij gezet. De afgelopen jaren zijn de contrasten tussen Generatie Z en de Millennials al opvallend groot. Maar dit is nog maar het begin. Met de komst van de revolutionaire nieuwe zoekmachine van ChatGPT staan we aan de vooravond van nog grotere veranderingen. Bereid je voor op een compleet nieuw zoeklandschap!

Generatie Gen Z zoekt graag via TikTok (1997 – 2012)

Bij Onyourline werken er 2 verschillende generaties. Zo zoekt onze jongste generatie bijvoorbeeld graag via TikTok. Als Noa bijvoorbeeld op vakantie gaat, dan speurt ze eerst TikTok af voor allerlei tips over de bestemming. Of is de sale begonnen, dan zoekt ze daar naar op TikTok om gelijk de outfit op beeld te zien. Nu hoor ik je denken ‘maar dit is iets wat binnen jullie kantoor speelt’. Maar verschillende onderzoeken bevestigen deze trend, want Gen Z zoekt graag via TikTok. Daarnaast gebruiken ze ChatGPT, Google en Snapchat.

Gen Z hecht veel waarde aan interactie en een snel antwoord met het gewenste resultaat. Is Gen Z jouw doelgroep? Dan is ook direct klantcontact via social media heel belangrijk.

Belangrijk bij Gen Z:

Deze generatie is heel beeldend en wil graag echte video reviews zien. Ook in advertenties moet het vooral snel gaan. Ze vinden het belangrijk dat producten authentiek en maatschappelijk verantwoord zijn.

Millennials: Googlen, Grammen en Chatten met GPT (1981-1996)

Van de vroege dagen van Hyves en MSN tot de komst van ChatGPT, deze generatie heeft alles meegemaakt en maakt er graag gebruik van. Dat zie je ook in het zoekgedrag van de Millennial. Deze generatie zoekt voornamelijk via Google, Instagram en Facebook. Je denkt misschien dat Facebook niet meer populair is, maar voor deze generatie is het nog steeds belangrijk, vooral vanwege de Facebook groepen. Millennials zijn minder actief op TikTok en juist meer op Instagram.

Belangrijk bij Millennials:

De millennial vindt authenticiteit en reputatie erg belangrijk. Ze zoeken naar meerdere bronnen om te kijken of iets daadwerkelijk goed is. Dit doen ze door gebruikersreviews, blogs en informatieve video’s te raadplegen.Als Millennials een online aankoop willen doen, dan vergelijken ze via allerlei websites de prijzen van dit product. Goede reviews geven vaak de doorslag bij een aankoop van een product. Daarnaast maken ze vaak gebruik van voice search en vergelijkingssites voor uitgebreide productvergelijkingen.

Van AltaVista tot Google: Generatie X en hun zoektocht (1965-1980)

Deze generatie heeft de komst van de computer helemaal meegemaakt en daar moet je ook rekening mee houden met de online aankopen. Generatie X houdt van de traditionele zoekmachine. Ze Googelen graag en gaan grondig op onderzoek uit. Ook zie je in Nederland dat ze graag via Microsoft Bing zoeken. Dit is mede omdat de Microsoft Windows computers onder deze generatie nog erg populair zijn. Generatie X hecht veel waarde aan privacy en is daarom terughoudend om online gegevens achter te laten. Qua online shoppen houden ze bijvoorbeeld van Bol.com, omdat dit een vertrouwde online winkel is. De doelgroep hecht ook nog veel waarde aan aanbiedingen via nieuwsbrieven.

Belangrijk bij de Generatie X:

Deze generatie houdt van uitgebreide en gedetailleerde (product)informatie. Ze geven de voorkeur aan vertrouwde bedrijven en kijken dan ook naar de bereikbaarheid van de klantenservice, productondersteuning en reviews. Het liefst bekijken ze eerst een product in de winkel en na een goede klantervaring zullen ze dit, tenzij de prijs niet extreem verschilt met online, deze ook eerder offline kopen.

Een diepgaande duik in Google en Bing: de Babyboomers (1946-1964)

Net als de Generatie X houdt deze generatie van de traditionele zoekmachines van Google en Microsoft Bing. Ze zijn wat langzamer in het zoekproces en hebben dan ook de voorkeur voor uitgebreide informatie. De Babyboomer klikt niet graag op dingen die ze niet kennen of weten. Ook shopt deze generatie niet graag online, omdat ze dit niet vertrouwen.

Belangrijk bij de Babyboomers

De babyboomer vertrouwt niet snel een nieuw bedrijf. Daarom is het belangrijk om vertrouwen te winnen. Gebruik eigen foto’s, zet de openingstijden en contactgegevens op de website. Deze generatie vindt een eenvoudige en duidelijke menustructuur op de website ook erg belangrijk.

Zoektrends van de toekomst

Het is nog even zoeken wat de toekomst gaat doen. We merken de laatste jaren dat alles sneller gaat, zowel reclame als zoekopdrachten. Als je iets intypt, wil je meteen het juiste resultaat zien. Veel platforms spelen hier al op in, maar er zullen de komende jaren nog veel veranderingen komen. Op dit moment is OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, bezig met het testen van een nieuwe zoekmachine genaamd SearchGPT.Kunnen we op dit platform binnenkort ook adverteren?

Wat zijn nog meer trends die belangrijk zijn om in de gaten te houden:

  • Google Lens breidt zich verder uit: Je kunt al producten zoeken met een foto via Google Lens, maar binnenkort kan dat zelfs met video’s.
  • TikTok gaat zich ook meer focussen op statische foto’s, in plaats van alleen video’s.
  • WhatsApp gaat zich steeds meer op bedrijven richten, waardoor dit wellicht een interessant platform gaat worden voor reclame en nieuwsberichten.

Bronnen: Frankwatching, MarketingTribune, Soda Social Media Monitor 2024 en eigen inzicht en ervaring.

Welke doelgroep wil jij aanspreken?

Heb je een product of dienst en wil je kijken waar jouw doelgroep actief is? Laat ons je helpen!

Hulp nodig om jouw doelgroep aan te spreken?

Kom in contact met Patrick.

Vul hieronder je gegevens in

Patrick cirkel foto