Het tijdperk van (radicale) transparantie

profielfoto van Daan Gommans
Geschreven op 15 mei 2024 door Daan Gommans
Daan Gommans

Wat weet je nu eigenlijk van de producten die je koopt? Of ken je de haken en ogen van de diensten die je afneemt? Veel informatie krijg je niet op een presenteerblaadje, maar dat verandert steeds meer met de vraag om volledige transparantie.

Transparantie in de digitale wereld

In onze digitale wereld staat één trend bovenaan: (radicale) transparantie. Klanten van bureau’s verlangen naar de naakte waarheid. Ze hebben behoefte aan volledige openheid over zowel producten als de merken en bedrijven achter hun aankopen.

In 2024 is de vraag naar transparantie alleen maar toegenomen. Het is nu een belangrijke pijler voor een sterke online marketingstrategie. Merken die eerlijk en open communiceren, bouwen een vertrouwensband op met hun klanten. Vooral in een wereld met AI in marketing.

Dit blog duikt in op de invloed van (radicale) transparantie op het marketinglandschap. Met praktische voorbeelden ter inspiratie voor jouw merk of bedrijf om deze trend te omarmen. Zo overleef je niet alleen het digitale tijdperk, maar win je juist de harten door middel van (radicale) transparantie.

Radicale transparantie, wat is dat?

Een bedrijf is radicaal transparant, wanneer het stopt met achterhouden van informatie of het verbloemen van productiefouten of arbeidsomstandigheden. Juist het tegenovergestelde wordt gecommuniceerd naar de buitenwereld, wat vraagt om volledig open en eerlijk te zijn. 

Een mooi – hedendaags – voorbeeld van radicale transparantie is Upfront. Het food productiebedrijf drukt haar voedingswaarden en ingrediënten groot op de voorkant zodat jij controle krijgt over je gezondheid. 

“Samen maken we de voedingsindustrie weer eenvoudig en functioneel, in plaats van onbegrijpbaar en verslavend. Samen bouwen we een nieuwe Nederlandse standaard.” – Upfront

Maar hoe vertaalt dit voorbeeld zich naar de rest van het bedrijfsleven? We kijken verder naar het belang van transparantie vanuit organisaties.

Het belang van transparantie: 5 belangrijke redenen

Transparantie is niet langer een ‘nice-to-have’, maar een ‘must’ in de ogen van de consument. Het is belangrijk in de relatie met je klant. Dit zijn de 5 belangrijkste redenen waarom (radicale) transparantie zo belangrijk is:

  1. Vertrouwen:eerlijkheid bouwt vertrouwen op. Klanten kiezen voor merken die ze in hun ogen kunnen vertrouwen.
  2. Bewuste keuzes: transparantie stelt klanten in staat om beslissingen te maken op basis van genoeg informatie. Zo kunnen zij een weloverwogen beslissing maken.
  3. Verantwoordelijkheid: transparantie dwingt bedrijven verantwoordelijkheid te nemen voor haar acties. Klanten kunnen bedrijven hiervoor verantwoordelijk houden.
  4. Authenticiteit: consumenten waarderen echtheid boven perfectie.
  5. Loyaliteit: eerlijke communicatie en openheid van zaken bevordert langdurige klantrelaties.

Waar consumenten overladen worden met informatie, zijn zij vaak op zoek naar meer dan alleen producten of diensten; ze zoeken naar merken of bedrijven met waarden die overeenkomen met hun eigen overtuigingen. (Radicale) transparantie is de sleutel tot het opbouwen van deze diepe en betekenisvolle verbindingen.

De keerzijde van volledige openheid

Het nastreven van (radicale) transparantie is een krachtige stap voorwaarts voor merken en bedrijven, maar het is niet zonder zijn uitdagingen.  Er zijn namelijk ook wat hindernissen om te overkomen. De meest voorkomende zijn:

  • Kwetsbaarheid: openheid vraagt om kwetsbaarheid. Het delen van zowel successen als mislukkingen kan angst oproepen voor negatieve reacties. Merken en bedrijven moeten balanceren tussen transparant zijn en zichzelf beschermen.
  • Privacy en veiligheid: er is een subtiel evenwicht tussen transparant zijn en het beschermen van privacy. Te veel informatie kan onbedoeld gevoelige gegevens blootleggen, zowel van het bedrijf als van de klanten.
  • Consistente communicatie: het handhaven van een consistent niveau van openheid over verschillende platforms en afdelingen is complex. Het vereist een gecoördineerde inspanning om overal dezelfde boodschap uit te dragen.
  • Omgaan met kritiek: transparantie kan leiden tot openbare kritiek. Het constructief adresseren en reageren op deze feedback is cruciaal en vereist een weloverwogen strategie.
  • Langetermijnverbintenis: transparantie is geen eenmalige inspanning, maar een voortdurende belofte aan je klanten. Dit vraagt om een duurzame inzet en constante evaluatie van processen.

Deze uitdagingen onderstrepen het belang van een strategische aanpak. In het volgende deel laten we daarom graag zien hoe wij hiermee omgaan.

Wanneer ben je (radicaal) transparant?

De manier waarop je transparant bent, hangt af van wat je doet als bedrijf. Verkoop jij net als Upfront supplementen? Dan wil je duidelijk zijn in hetgeen wat je verkoopt. Geen poespas, gewoon waar het op staat. 

Richt jouw organisatie zich op dienstverlening? Dan kun je denken aan het open zijn over data, echte klantervaringen, de services en fouten die je als bedrijf hebt gemaakt – en waar je van leert!

We nemen onszelf even als voorbeeld: Als online marketingbureau zijn wij er voor onze klanten, waarmee we nauw samenwerken. Ons werkveld baseert zich voornamelijk op analyses, tests en bevindingen – vaak onderbouwd met cijfers en ervaringen vanuit andere cases. Voor menig klant is dit vaak een grijs gebied. En dat is begrijpelijk.

In ons geval is het belangrijk dat er een vertrouwensband is in de samenwerking. Wij vinden een open en eerlijke relatie met onze klanten belangrijk. Transparantie is voor ons meer dan een trend. Het is onderdeel van hoe wij willen samenwerken.

Werken onder de motorkap

Wij werken ‘onder de motorkap’ van onze klanten. We krijgen toegang tot hun platformen, zoals Google Analytics, Google Ads, Social Media kanalen en de back-end van hun websites. Hier draaien we campagnes, voeren we aanpassingen door en verzamelen we data. Voor onze klanten kan het lastig zijn om alles wat we doen te volgen. Daarom staan openheid en toegang voor ons centraal. Zo bouwen we samen aan online succes, met transparantie als basis.

  • Onze klanten behouden altijd toegang tot al hun platformen en daarmee geven we volledige openheid over waar we mee bezig zijn. Klanten kunnen altijd ‘live’ meekijken met onze werkzaamheden.
  • We leggen uit waarom we bepaalde optimalisatiekeuzes maken. Vragen? Die beantwoorden we graag. We nemen je mee aan de hand van de data en instellingen.

Eerlijk over uitdagingen

In een (dienstverlenende) samenwerking kan het zijn dat een klant sceptisch is. Of misschien kan er twijfel zijn over de gestelde doelen. Is het wel haalbaar? 

Wat je in dit geval kunt doen? Open zijn over de uitdagingen die er zijn. Wanneer je openlijk vertelt over de bevindingen die je als bedrijf hebt gemaakt, beschrijft je de situatie zoals het is. Dit creëert vertrouwen. 

De uitdaging van Onyourline, als online marketingbureau, kunnen (nieuwe) klanten zijn die sceptisch zijn door eerdere ervaringen of een gebrek aan kennis over online marketing. Door transparant te zijn over wat we doen en waarom we dat doen, bouwen we vertrouwen. We tonen hiermee de waarde van onze werkzaamheden.

Nee is ook oké

Nee zeggen tegen (potentiële) klanten is ook transparant zijn. Niet iedere klant past bij ieder bedrijf. En dit is oké. 

Soms sluiten de verwachtingen of de waarden van een bedrijf niet aan bij jouw bedrijf. In dat geval is het eerlijk tegenover de andere partij (en tegenover je medewerkers) om te zeggen: dit kunnen wij beter niet doen. Een andere partij is waarschijnlijk een betere match voor jullie doelen. Dit kan een moeilijke beslissing zijn, maar het is eerlijk tegenover zowel het team als de klant. 

Een aantal voorbeelden waarvan wij als bureau soms “nee” zeggen:

  • Een klant wil snel resultaten zien door middel van methodes die niet duurzaam of kwalitatief zijn? Bij Onyourline kiezen we ervoor om zo’n project niet aan te nemen. We leggen uit waarom deze aanpak niet past bij onze visie op langdurig online succes en we bieden alternatieven die beter aansluiten.
  • Een klant wil onze volledige creatieve vrijheid ontnemen zonder ruimte voor dialoog of samenwerking? In zulke gevallen kunnen we besluiten niet verder te gaan met de samenwerking. We leggen de nadruk op het belang van wederzijds vertrouwen en open communicatie als fundamenten voor succesvolle projecten.

Echt zijn

Transparantie betekent ook: delen wie je echt bent. Wie zijn de personen achter het bedrijf, de producten en diensten? Door te laten zien wie je echt bent, toon je ook wat je organisatie belangrijk vindt. Een klant kan zich hiermee identificeren, of niet.

Voor ons betekent dit dat we delen over gezellige lunches in de zon tot Oktoberfest, we delen de momenten die ons team maken tot wat het is. We zijn bijvoorbeeld niet bang om te laten zien dat we ook graag een drankje lusten. We geloven dat plezier in het werk essentieel is voor creativiteit en gedrevenheid.

  • Ons team heeft in Valencia niet alleen gewerkt, maar ook tijd genomen voor gezellige borrels en BBQ’s. De momenten van ontspanning en plezier zijn gedeeld op onze socials om te laten zien hoe we balans tussen werk en ontspanning belangrijk vinden
  • We combineren ons werk graag met het aangename. Een inspirerende heisessie sluiten we daarom af met een feestje in de hottub!

Openheid over fouten

Niemand is perfect. Het delen van fouten of minder goede resultaten is cruciaal. Want door fouten te maken, te identificeren en van te leren, weet je betere resultaten te behalen in de toekomst. Zie dit als een kans om te leren. Het is wel belangrijk om je klant hierin mee te nemen. Toon aan wat er goed ging, waar dat aan lag en wat je in de toekomst moet veranderen zodat het de volgende keer beter gaat.

Bij Onyourline zien we fouten als momenten om te leren. Samen met de klant zoeken we naar oplossingen en manieren om vooruit te gaan. Onze transparantie in deze situaties wordt gewaardeerd, zowel door ons team als onze klanten. Het helpt ons te groeien en versterkt onze samenwerking.

  • Na een digitale campagne die niet de verwachte resultaten oplevert, bespreken we dit openlijk met de klant. Samen evalueren we de strategie en brengen we verbeterpunten in kaart voor toekomstige campagnes. Deze aanpak versterkt ons partnerschap en het vertrouwen in onze expertise. 
  • Een verkeerde plug-in op de website van onze klant gezet, waardoor geen pagina meer online staat. We hangen meteen in de telefoon met de webbouwer en de klant en lossen het op. We verschuilen ons niet achter smoesjes maar nemen verantwoordelijkheid en lossen het op.

Transparantie bouwt vertrouwen

In een transparante werkcultuur streef je in een samenwerking naar eerlijkheid en openheid. Je communiceert niet alleen wat er goed gaat, maar ook zeker wat er beter kan. Samen leer je van uitdagingen en daardoor ontstaat groei. 

We houden niet van opscheppen, maar focussen op transparantie en echtheid, altijd met het doel om samen duurzaam succes te bereiken. Dat is hoe wij (radicale) transparantie toepassen in onze online marketing werkzaamheden.

We hopen dat ons verhaal je inspireert om na te denken over de rol van transparantie binnen je eigen bedrijf. Het is een krachtig instrument om authentieke relaties op te bouwen, vertrouwen te versterken en samen te groeien.

Wil jij echt verbinding maken met je klanten?

Samen sparren we graag over hoe jij (radicale) transparantie in jouw merk of bedrijf kan toepassen om zo het vertrouwen van de klant te winnen. Of ben je nieuwsgierig geworden wat Onyourline jou nog meer te bieden heeft? Neem dan contact op.

Vul hieronder je gegevens in

Daan cirkel foto