Instagram marketing: alle ins en outs!

profielfoto van Robin Moors
Geschreven op 28 december 2018 door Robin Moors
Robin Moors

Instagram is hét social media platform om foto’s te delen met je vrienden en de rest van de wereld. Het medium groeit nog steeds in het aantal gebruikers: momenteel gebruikt 1 op de 4 Nederlands Instagram actief. Voornamelijk scholieren en studenten maken gebruik van het medium. Een iets groter gedeelte van de gebruikers is vrouw. Opvallend is dat er een flinke stijging te zien in het gebruik door de oudere generaties. Vooral generatie X (36-55 jaar) is het platform meer gaan gebruiken.

Maar welke kansen biedt Instagram voor bedrijven?

Speciaal voor bedrijven is het mogelijk om een bedrijfsprofiel aan te maken. Hoe je dit aanmaakt en wat de voordelen zijn lees je in ons blog: Instagram bedrijfsprofiel aanmaken.

Voordelen van Instagram voor bedrijven:

  • Creëren van bereik en bekendheid. Door middel van hashtags zorg je ervoor dat potentiële klanten jou vinden op Instagram.
  • De bedrijfscultuur laten zien. Beeld zegt zo veel meer dan een gewoon stuk tekst.
  • Sales genereren via een omweg. Instagram geeft je de mogelijkheid om je producten visueel aan je volgers te laten zien.
  • Vergroot de binding met je klanten door de hoge mate van interactie.
  • Door Instagram Statistieken kom je te weten welke berichten wel en welke niet werken.
  • Via Instagram kun je jouw gewenste doelgroep bereiken met advertenties.

Instagram adverteren

Vind je het nog lastig om de juiste doelgroep te bereiken? Dan is adverteren op Instagram de ideale oplossing! Op deze manier kun je foto’s, video’s en carrousel advertenties laten zien aan mensen die jouw bedrijf nog niet volgen. Omdat Facebook de eigenaar van Instagram is, beschikt ook Instagram over de data van Facebook. Hierdoor kan je op Instagram ook erg specifiek targeten op bijvoorbeeld: leeftijd, geslacht, geografische targeting en vele interesses. Daarnaast is het ook mogelijk om zogenoemde custom audiences aan te maken. Je kan bijvoorbeeld bezoekers van je website benaderen (remarketing) of mensen die ooit interactie hebben gehad met jouw Facebook pagina. Wil je nieuwe bezoekers bereiken? Maak een look-a-like campagne aan van bijvoorbeeld je website bezoekers. Dit is een groep mensen die lijkt op jouw huidige website bezoekers.

Instagram Stories

Sinds kort is het ook mogelijk om te adverteren in Instagram Stories. Instagram Stories is eigenlijk het antwoord op het succes van Snapchat. Je kan jouw foto’s en video’s van die dag delen via een slideshow functie. Daarbij is het mogelijk om je eigen teksten, emoticons, tags en tekeningen toe te voegen. 24 uur na het plaatsen van jouw story is het weer verdwenen. Wanneer je gaat adverteren in Instagram Stories komen jouw advertenties tussen de verhalen van vrienden en merken te staan die jouw doelgroep volgt.

Hoe werkt adverteren op Instagram?

Wil je aan de slag met adverteren op Instagram? Voor het opzetten van zowel foto- en video-advertenties in de tijdlijn als in Instagram Stories kun je terecht bij Facebook. Via het advertentieaccount kun je starten met het adverteren op Instagram.

Mocht je hier niet helemaal thuis in zijn dan helpen wij natuurlijk graag!