Hoe iOS 14 invloed heeft op je Facebook en Instagram advertenties

profielfoto van Eva Koppelman
Geschreven op 9 februari 2021 door Eva Koppelman
Eva Koppelman

Sinds juni 2020 is Apple bezig met het doorvoeren van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van gegevens delen binnen iOS, ook wel het App Tracking Transparency Framework genoemd. Deze wijzigingen hebben invloed op hoe er momenteel gebeurtenissen op je website (ook wel conversiegebeurtenissen genoemd) ontvangen en verwerkt worden binnen tools, waaronder de Facebook-pixel.

De manier waarop bedrijven momenteel conversiegebeurtenissen optimaliseren, targeten en rapporteren zal daarom beïnvloed worden. De mogelijkheden om doelgroepen effectief te targeten via Facebook en Instagram wordt daardoor beperkt. Hierover later meer. Afnemende advertentieprestaties en stijgende kosten per conversie zal een gevolg kunnen zijn van deze update. Maar toch kan je je hierop voorbereiden. Wij vertellen je in deze blog meer over de stappen die je kunt ondernemen om te anticiperen op de update. 

Om deze stappen door te lopen is enige technische kennis vereist. Kom je er zelf niet helemaal uit? We helpen je graag!

In het kort: wat verandert er bij Apple?

Na invoering van de iOS 14 update zullen gebruikers hiervan expliciet toestemming moeten geven, per applicatie, om hun data te gebruiken. Apple wil het voor eindgebruikers inzichtelijk maken welke data applicaties verzamelen en gebruiken.

Het nadeel? Hoe minder mensen hun data delen, hoe minder data de Facebook-pixel ontvangt. Het gevolg? De mogelijkheden om gepersonaliseerde advertenties te laten zien worden minder. Omdat je advertenties minder goed aan je gewenste doelgroep kan laten zien, kan het zijn dat je meer mensen moet gaan bereiken om hetzelfde doel te behalen. Hierdoor kunnen de kosten hoger uitvallen. Dit zal niet alleen een nadelig effect hebben voor de adverteerder maar ook voor de eindgebruiker. Gebruikers met de iOS 14 update zullen advertenties te zien krijgen die minder relevant voor hen zijn.

Voorbereiden op de iOS 14 update

Helaas is het straks niet meer mogelijk om real time te kunnen rapporteren. Er zal een vertraging van 3 dagen op de data zitten.

Wij vertellen je de 3 belangrijkste stappen waarmee je kunt anticiperen op de update:

Stap 1: Verifieer je domein

Een van de belangrijkste stappen is om je domein te verifiëren. Ga naar bedrijfsinstellingen binnen het advertentieaccount. Daarna ga je via merkveiligheid naar domeinen. Hier kan je via de blauwe knop (toevoegen) een nieuw domein toevoegen.

Let op: Domeinen kunnen aan slechts één bedrijf worden toegevoegd, maar kunnen met toegewezen partners worden gedeeld. Zorg er dus voor dat je als bedrijf zelf eigenaar wordt van het bedrijf. Daarnaast moet de domeinverificatie uitgevoerd worden op effectieve topleveldomein plus één (eTLD+1). Is dit te veel abracadabra? Neem contact met ons op, we helpen je graag!

Daarna volgen er drie manieren om je domein te verifiëren:

  • DNS-verificatie;
  • HTML-bestandsupload;
  • Meta-tag verificatie.

Laat de verificatie door je websitebouwer uitvoeren.

Stap 2: Maximaal 8 gebeurtenissen per domein instellen

Het is straks nog maar mogelijk om maximaal 8 conversiegebeurtenissen per domein te houden. Via de gebeurtenisbeheer kunnen de conversiegebeurtenissen aangepast worden. Kies bij het instellen van de gebeurtenissen voor de 8 gebeurtenissen die het belangrijkst voor je bedrijf zijn. Zet deze ook in volgorde van prioriteit.

Maximaal 8 gebeurtenissen per domein instellen

Let op: wanneer je conversiegebeurtenissen op inactief zet worden advertentiesets die gebruik maken van deze conversiegebeurtenissen gepauzeerd. Let er ook op om de waardeoptimalisatie aan te zetten wanneer je gebruik maakt van e-commerce.

Stap 3: Conversion API implementeren

Door middel van de Conversion API kan je belangrijke (offline) webgebeurtenissen of klantacties rechtstreeks van je eigen server met de server van Facebook delen. De Conversion API zal de prestaties en meting van je campagnes verbeteren en werkt tevens samen met je Facebook-pixel.

Wat kan je met een Conversion API?

  • Klantacties op meerdere manieren meten;
  • Nauwkeurigheid van gebeurtenissen verbeteren;
  • Door jou gedeelde gegeven beheren.

De Conversion API kan je op twee manieren implementeren:

Stap 4: Indien je een applicatie hebt, update de Facebook SDK

Wanneer je bedrijf gebruik maakt van een applicatie is het belangrijk om een Facebook SDK update uit te voeren naar versie 8.1. SDK staat voor Software Development Kit. Op deze manier blijft het mogelijk advertenties die op apparaten met iOS 14 worden weergegeven te personaliseren en applicatie conversiegebeurtenissen bij te houden en te rapporteren. 

Hulp nodig bij de voorbereidingen op de iOS 14 update?

Bovengenoemde stappen zijn belangrijk om uit te voeren om de impact van de iOS 14 update zo klein mogelijk te maken. Op deze manier kan je alsnog je advertenties bij de juiste doelgroep tonen en conversies blijven meten. Kom je er zelf niet helemaal uit? We helpen je graag!

Tip: Bij veel accounts zijn de totalen op campagne niveau verdwenen. Hierdoor is het minder overzichtelijk geworden om je campagnes op campagneniveau te optimaliseren. Via kolommen aanpassen en door toeschrijvingsvensters vergelijken toe te passen krijg je de gemiddelde waarden weer op campagneniveau te zien.

Toeschrijvingsvenster vergelijken