Live chat op je website: de voor- en nadelen op een rijtje!

profielfoto van Robin Moors
Geschreven op 4 augustus 2016 door Robin Moors
Robin Moors

Een goede klantenservice is cruciaal voor je bedrijf. Om je (potentiële) klanten optimaal te bedienen is het belangrijk om goed bereikbaar te zijn om snel vragen te kunnen beantwoorden. Een live chat op je website biedt kansen om een goede relatie op te bouwen met je (potentiële) klanten. Twijfel jij nog over het integreren van een live chat  op jouw website? Ik heb hieronder de voor- en nadelen voor je opgesomd:

De voordelen van een live chat:

  • Gemakkelijk en direct een vraag van een bezoeker beantwoorden
    Een live chat is voor de bezoeker van jouw website een zeer lage drempel om contact met jou op te nemen. Hierdoor bouw je direct een persoonlijke band op met de bezoeker.
  • Een live chat draagt bij aan conversie optimalisatie van jouw website
    Wanneer eenzelfde vraag meerdere malen gesteld wordt, kun je aannemen dat je je website op bepaalde vlakken kunt verbeteren. Door de live chat kom je erachter wat nog mist.
  • Omzetverhoging van jouw webshop
    Ben jij in het bezit van een webshop? Een live chat kan hieraan een goede bijdrage leveren. De bezoekers van jouw webshop kunnen direct vragen stellen over het product. Jij kan hier direct op inspelen en dit kan een positief effect hebben op de aankoopbeslissing.

De nadelen van een live chat:

  • Een pop up kan te opdringerig overkomen
    De meeste live chat programma’s komen in de vorm van een pop-up in het scherm van de bezoeker binnen. Dit kan als irritant ervaren worden. Dit los je op door pas een pop-up te tonen wanneer de bezoeker ook daadwerkelijk op de live-chat heeft geklikt. Op deze manier is het de keuze van de bezoeker om wel of geen chat te openen.
  • Het werkt niet voor jouw business
    Niet voor elke business is een live chat een waardevolle toevoeging. Wanneer je hiermee gaat testen is het belangrijk om na een bepaalde periode de resultaten te analyseren. Hoeveel gesprekken zijn er gevoerd? Heeft dit geleid tot extra leads? Mochten de resultaten minder zijn dan verwacht, dan is het misschien voor jouw business niet effectief.

Ben je van plan een live chat op jouw website te plaatsen? Ik geef je enkele tips om een succesvolle chat in te richten:

  • Zorg voor een relevante vraag wanneer de live chat getoond wordt, die past bij de pagina waarop het getoond wordt.
  • Denk goed na over wat je doet wanneer je niet beschikbaar bent. Laat je een invulformulier zien of laat je de gehele live chat weg?
  • Tawk.to is een gratis tool die je gemakkelijk op je site kunt plaatsen en personaliseren!

Heb je na aanleiding van deze blog nog vragen? Stel ze dan gerust via onze live chat of neem contact met ons op!