Mobile first in 2017: je mobiele website wordt steeds belangrijker

profielfoto van Daniel Derks
Geschreven op 28 november 2016 door Daniel Derks
Daniel Derks

Google heeft aangekondigd in 2017 voor een mobile-first indexering te gaan. Dit betekent dat je mobiele website leidend wordt voor de vindbaarheid in de zoekresultaten van Google. Google is deze indexering momenteel nog volop aan het testen, maar heeft wel aangekondigd dat de update in 2017 zal zijn.

Komt dit als een verrassing?

Nee. Google richt zich de afgelopen jaren als steeds meer op mobiel. Het aantal zoekopdrachten in Google op een mobiele telefoon heeft het aantal zoekopdrachten op een gewone computer al ingehaald. We zijn dus steeds meer mobiel georiënteerd en Google gaat hier natuurlijk in mee. Enkele jaren geleden kondigde Google al aan dat een niet-mobielvriendelijke website negatieve invloed zou kunnen hebben op je ranking in Google.

Hoe kun je je voorbereiden op mobile first?

Er zijn een aantal mogelijkheden om je voor te bereiden op de mobile first indexering in 2017. We hebben er een aantal voor je opgesomd.

  • Responsive website: Met een responsive website zit je voor nu goed. Je website past zich dan mooi aan op elk formaat scherm. De content is hier ook vaak hetzelfde.
  • Optimaliseer voor mobiel: Nu Google in 2017 de mobiele versie van je website gaat gebruiken om de zoekresultaten te bepalen is het noodzakelijk om je mobiele versie in de basis te optimaliseren. Stel dat er minder content op de mobiele variant staat, dan kan dit negatieve invloed hebben op de vindbaarheid van je website. Let er dus op dat belangrijke trefwoorden ook op je mobiele versie voorkomen.
  • Focus op laadtijd: Een website is niet gebruiksvriendelijk wanneer de pagina heel traag laadt. Bij mobiele apparaten wordt snelheid nu nog belangrijker. Test je laadtijd.
  • Nog geen mobiele website? Ga voor AMP: Dit zijn pagina’s die worden getoond op mobiele apparaten en zijn geoptimaliseerd om zo snel mogelijk te laden. Je kunt dit zien als een uitgeklede versie van de originele pagina. Het verschil zit in opmaak, codering en scripts.
  • PWA in plaats van apps: Een PWA (progressive web app) kun je het beste zien als een website met dezelfde mogelijkheden als een app. Als je regelmatig een website bezoekt kun je de melding krijgen om de site op te slaan op je bureaublad van je telefoon. Wanneer je dit doet zal de website er hetzelfde uitzien als een app. Het voordeel is dat je geen app van bijvoorbeeld 100 MB hoeft te downloaden.

Is jouw website mobiel vriendelijk?

Ben je benieuwd hoe je ervoor staat in 2017? Doe de mobielvriendelijke test van Google!

Heb je nog vragen over de ontwikkelingen van Google in 2017? Neem gerust contact op!