Nieuw in advertentieland: Snapchat

profielfoto van Robin Moors
Geschreven op 6 oktober 2017 door Robin Moors
Robin Moors

Snapchat heeft definitief een plek veroverd tussen de social media kanalen in Nederland. Daarom is het niet gek dat steeds meer bedrijven geïnteresseerd zijn in dit medium. Sinds kort is het in Nederland ook mogelijk om te adverteren op Snapchat. Maar allereerst:

Wat is Snapchat?

Snapchat is een app waarmee je gemakkelijk foto’s en video’s met (grappige) filters kunt versturen naar vrienden. Je zult wel denken: dat kan je toch ook met andere social media kanalen? Klopt, maar Snapchat onderscheidt zich doordat jouw verstuurde content maar enkele seconden zichtbaar is en daarna verdwijnt.

Het is mogelijk om jouw snap direct naar jouw vrienden te sturen, maar je kunt er ook voor kiezen het op ‘mijn verhaal’ te plaatsen. Jouw post is dan 24 uur zichtbaar voor jouw vrienden.

Wie gebruikt het?

Snapchat heeft wereldwijd meer dan 300 miljoen actieve gebruikers. In Nederland gebruiken ongeveer 3 miljoen mensen het. De grootste leeftijdsgroep die de app gebruik bevindt zich tussen de 12 en 25 jaar. Het aantal gebruikers in de oudere doelgroepen neemt steeds verder toe. Door het toevoegen van andere functies is het social media kanaal ook interessant geworden voor bedrijven.

Adverteren op Snapchat

Zoals ik al eerder aangaf is het sinds kort mogelijk om te adverteren op Snapchat in Nederland. Snapchat is het perfecte middel voor een merkbekendheid campagne of om een evenement te promoten. Nieuwsgierig om hiermee te starten? Allereerst kun je kiezen uit 3 verschillende doelen: bereik, website klikken of app downloads. Dit is afhankelijk van wat je met jouw campagne wil gaan bereiken.

Nu je het doel van je campagne bepaald hebt, ga je aan de slag met de targeting. Je kunt je advertenties heel specifiek targeten. De volgende targeting mogelijkheden zijn beschikbaar bij adverteren op Snapchat:

  • Geografisch: land, provincie of stad
  • Demografisch: leeftijd, geslacht en taal
  • Device: merk en model
  • Lifestyle: interessecategorieën als muziek, nieuws, sport en meer interesses gebaseerd op het type content dat door de gebruiker wordt bekeken op Snapchat

Naast deze standaard targeting is het ook mogelijk om zelf een doelgroep te maken. Je kunt bijvoorbeeld e-mailadressen inladen of mensen targeten die eerder actief zijn geweest met jouw advertenties. Van deze “custom audience” groep kun je ook een “look-a-like” doelgroep maken. Dit zijn dus mensen die lijken op de doelgroep die al interesse heeft in jouw bedrijf! Super interessant!

Soorten advertenties op Snapchat

Nadat je het doel en de targeting van je campagne bepaald hebt, is het van belang om een keuze te gaan maken in het soort advertentie. Hierin heb je 5 keuzes:

Video of afbeelding met website link: deze advertentievorm lijkt het meest op de advertenties op Facebook en Instagram. Bij Snapchat is het formaat van de advertentie alleen net even anders: de ad-vorm is verticaal en een video of afbeelding. De advertentie neemt dus het hele scherm van jouw doelgroep in beslag. In de advertentie voeg je een video of afbeelding toe, je logo en een call to action.

Voorbeeld van een video advertentie met websitelink. Bron: Snapchat

Collectie advertentie: deze advertenties verschijnen in de Stories en laten video of afbeelding zien in combinatie met geselecteerde producten.

Voorbeeld van een Collectie advertentie. Bron: Snapchat

Story Ads: Bereik Snapchatters door een serie van 3-20 foto’s of videoadvertentie toe te voegen in de Snapchat’s Discover section.

Voorbeeld van Story Ads. Bron: Snapchat

Eigen geofilter: ook is het mogelijk om een eigen geofilter aan te maken met Snapchat advertenties.Erg handig bij het sponsoren van een lokaal evenement, zoals hieronder in Disneyland.

Voorbeeld van een geofilter in Disneyland. Bron: Disneyland

Lenses: nog een stapje verder dan een eigen geofilter is de gesponsorde lens. Als bedrijf kun je zelf een filter ontwerpen die jouw doelgroep kan gebruiken om aan hun eigen snap toe te voegen.

Dit is een eigen gemaakte lens van Taco Bell. Bron: Taco Bell

Wat kost het?

Als je wilt adverteren op Snapchat dien je minimaal €20 per dag uit te geven. Voor kleine ondernemingen is dit vaak een flinke investering. Daarom zie je nu voornamelijk grote namen die op dit social media kanaal adverteren.

Shoppen via Snapchat

Er gaan ook geruchten dat het in de toekomst mogelijk wordt om via Snapchat te winkelen. Alles wat je dan langs ziet komen op Snapchat zou je direct via de app kunnen bestellen. Wanneer deze functie daadwerkelijk uitgerold wordt is helaas nog niet bekend.

Al met al beloofd adverteren in Snapchat veel goeds voor bedrijven. Wil jij met jouw bedrijf Snapchat adverteren uitproberen? Neem contact met ons op, dan gaan we samen aan de slag met een Snapchat campagne!