Nieuw in Nederland: Adverteren op Pinterest

profielfoto van Robin Moors
Geschreven op 7 mei 2019 door Robin Moors
Robin Moors

Ook in Nederland is social media kanaal Pinterest sinds kort gestart met adverteren op dit nog steeds groeiende inspiratieplatform. Laten we beginnen bij het begin..

Wat is Pinterest?

Want wat is Pinterest nu eigenlijk precies? Pinterest is een inspiratieplatform wat als het waren gebruikt wordt als prikbord. Als gebruiker kun je namelijk afbeeldingen pinnen en op je eigen zogenoemde ‘borden’ plaatsen. Dit zijn verzamelingen die je helemaal zelf kan inrichten. Dagelijks gebruiken wereldwijd meer dan 250 miljoen mensen Pinterest om inspiratie en ideeën op te doen. Inspiratie nodig voor je nieuwe woning? Op zoek naar een lekker recept om vanavond klaar te maken? Je kunt het zo gek niet bedenken of je vindt het op Pinterest. Anders dan Facebook en Instagram wordt Pinterest gebruikt door middel van zoekwoorden: het is eigenlijk een visuele zoekmachine.

Wie maakt er gebruik van Pinterest?

Ruim 3,5 miljoen Nederlanders beschikken over een Pinterest account. Dagelijks zijn er ongeveer 700.000 mensen actief, waarvan voornamelijk vrouwen gebruikmaken van het visuele social media kanaal. Maar volgens Pinterest lijkt hier verandering in te komen, want volgens het bedrijf is 40% van de nieuwe aanmeldingen man.

Nieuw: Adverteren op Pinterest

En nu is het eindelijk zo ver: Sinds kort is het mogelijk om als bedrijf ook te adverteren op Pinterest. Een ideale uitkomst voor bedrijven die voornamelijk vrouwen willen bereiken die opzoek zijn naar inspiratie.

De advertenties worden op Pinterest op twee verschillende plaatsen getoond: in de nieuwsfeed & in de zoekresultaten.

Bij het opstellen van een Pinterest campagne kan je uit verschillende doelstellingen kiezen. Wil je bijvoorbeeld meer website verkeer of juist een groot bereik? Of wil je juiste zoveel mogelijk videoweergaven? In principe zijn deze doelstellingen nagenoeg gelijk aan Facebook en Instagram.

Doelgroep opties

Net als bij Facebook en Instagram kan je ook bij Pinterest jouw doelgroep bereiken door middel van de volgende pijlers:

  • Gedrag: bepaalde interesses, zoekwoorden, lookalike (Pinterest noemt dit zelf: act-a-likes).
  • Retargeting: engagement met je Pinterest pins, website bezoekers of een lijst met emailadressen die je kan uploaden.
  • Demografisch: geslacht, taal, locatie & device (leeftijd is helaas alleen nog in de V.S. mogelijk).

Met welke advertentiesoorten kan je adverteren op Pinterest?

Je kan met 4 verschillende soorten advertenties adverteren op Pinterest:

  • Een gesponsorde pin: een afbeelding die verschijnt in de tijdlijn van de doelgroep.
  • Een gesponsorde video: zelfde verhaal als bij een gesponsorde pin.
  • Een gesponsorde carrousel: Je kan bij een carrousel tot 5 afbeeldingen toevoegen om zo meer van je product of merk te laten zien.
  • Gesponsorde app pins: het doel van deze advertentiesoort is het downloaden van jouw app.

Zodra je gestart bent met je Pinterest advertenties kan je gemakkelijk de resultaten analyseren in een uitgebreid rapportage-dashboard. Je vindt hier de resultaten van je campagnes en het succes van je pins. Een beter inzicht in je doelgroep zorgt voor een succesvolle campagne op Pinterest!

Interesse in adverteren op Pinterest?

Lijkt jou adverteren op Pinterest ook interessant, maar zie je het niet zitten om dit zelf op te starten of heb je hulp nodig? Wij helpen je graag bij het bedenken van een goede campagne, het opzetten ervan en uiteindelijk het analyseren. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!