Online marketing trends in 2018
Nog een kleine maand te gaan en dan is het al weer tijd voor 2018! Een nieuw jaar, ook op het gebied van online marketing veel nieuwe uitdagingen. Waar moet je komend jaar rekening mee houden op online marketing gebied? De belangrijkste trends zijn hieronder voor jou opgesomd:
- Personaliseer je content
Online marketing heeft in 2018 één trend als leidraad: Personalisatie. Mensen worden overspoeld met content, waardoor gepersonaliseerde content steeds belangrijker wordt. Deel dus content waar jouw doelgroep echt iets aan heeft. Maak bijvoorbeeld gebruik van storytelling om een connectie te krijgen met je klant. Begrijp de beleving van de klant en hoe je dit kunt verwoorden.
- User experience
Google kijkt steeds meer naar hoe de bezoekers van een website de website ervaren. Het is belangrijk dat je content duidelijk is en je bezoekers jouw website begrijpen. Optimaliseer je website dus voor de gebruiker en niet alleen voor Google!
- Mobile first
Nog steeds onderschatten veel bedrijven de mobiele revolutie. Al enkele jaren is mobiel de desktop voorbij, maar websites groeien niet in hetzelfde tempo mee. Het verschilt natuurlijk nog altijd per markt, maar eigenlijk zie je overal dat mobiel de boventoon voert. Is jouw website mobiel vriendelijk? Heb je goed nagedacht over welke informatie je wel en niet op mobiel wilt tonen? En is jouw mobiele website snel genoeg? Belangrijke vragen die je jezelf dient te stellen.
- Denk in video
Video content wordt steeds belangrijker. Momenteel is video de snelst groeiende advertentievorm. De mobile first cultuur zorgt ervoor dat video steeds belangrijker wordt. Ook zet Facebook steeds zwaarder in op video. Ze verwachten dat binnenkort 70% van alle content op het platform video zal zijn.
Vergeet dus niet om video mee te nemen in je contentplannen voor volgend jaar.
- Voice search
Zoals in het artikel ‘SEO tips voor 2017′ van begin dit jaar beschreven staat, blijft voice search nog steeds groeien. Siri en Google Now worden steeds vaker gebruikt als persoonlijke assistent. Belangrijk dus om ook aankomend jaar rekening te houden me de verandering van de vraagstelling aan Google: in plaats van typen zeggen mensen iets tegen Google, waardoor de vraagstelling verandert. Houd hier rekening mee qua content en semantiek.
- Werk met influencers
Dit jaar zag je dat veel grote merken/bedrijven samenwerkingen zijn aangegaan met zogenoemde ‘influencers’. Influencers zijn mensen met een groot bereik en aanwezigheid op social media. De volgers van deze influencers hebben een connectie met hem of haar en luisteren naar deze persoon.
In 2018 is de verwachting dat de opkomst van niche influencers steeds groter wordt. Het gaat nu niet meer om de samenwerkingen met influencers met veel volgers, maar juist met relevante volgers. Daarbij is het van belang dat je influencers aan je bindt voor een langere periode. Wees authentiek!
- Aan de slag met ephemeral marketing
Ephemeral marketing is content die verdwijnt nadat het bekeken is (of na maximaal 24 uur) en is populair geworden door generatie Z. Goede voorbeelden hiervan zijn Snapchat en Instagram Stories. Het doel bij deze vorm van marketing is je doelgroep nieuwsgierig te maken en frequent te laten terugkomen. Voor bedrijven is het ook mogelijk om op Snapchat en Instagram Stories te adverteren. Bij deze marketingvorm is het de kunst om nieuwsgierigheid te creëren en een authentieke & geloofwaardige boodschap over te brengen.
- Wees makkelijk bereikbaar
Contact blijft belangrijk. (Potentiële) klanten verwachten op een gemakkelijke manier contact op te kunnen nemen met een bedrijf en snel geholpen te worden. Een chat toevoegen aan je website is een must. Het direct kunnen stellen (en beantwoorden) van een vraag kan het verschil maken tussen een aankoop bij jouw bedrijf of bij jouw concurrent. Voor grote bedrijven met veel klanten is een chatbot aan te raden. Dit is een geautomatiseerde gesprekspartner die aan de hand van patroonherkenning antwoorden geeft op de vragen.
Naast de online marketing trends gaat er in 2018 op het gebied van privacy iets veranderen wat ook invloed heeft op jouw online marketing activiteiten.
Wetswijziging: Europese privacywetgeving GDPR wordt ingevoerd
Wat een grote impact gaat hebben in 2018 is de GDPR, ook wel General Data Protection Regulation. Dit is de nieuwe Europese privacy wetgeving die vanaf 25 mei alle anderen wetgevingen op het gebied van privacy gaat vervangen. Vanaf dan mag je alleen nog maar persoonsgegevens opslaan, als je daar een grondslag voor hebt. Dat betekent: wetgeving, noodzaak voor je dienstverlening óf goedkeuring van de consument. Voldoe je niet aan de wetgeving? Dan kan er een mega boete opgelegd worden. Lees hier de blog die wij hierover hebben geschreven!
Wil je meer informatie ontvangen over de online marketing trends in 2018 of over de belangrijke wetswijziging? Neem contact met ons op!