Scoren met E-mailmarketing

profielfoto van Daniel Derks
Geschreven op 12 juni 2017 door Daniel Derks
Daniel Derks

Doe jij aan e-mailmarketing? Het is een online marketing kanaal dat steeds vaker wordt vergeten. Volkomen onterecht! Het biedt juist veel mogelijkheden tot omzetverhoging en met de nieuwste technieken zorg je ervoor dat jouw nieuwsbrieven ook van toegevoegde waarde zijn voor de lezer. Hieronder geef ik je een aantal tips waarmee je in 2017 zeker aan de slag moet gaan.

1. Marketing automation

Marketing automation is een term die je steeds vaker zult horen, maar wat is het nou eigenlijk?  Marketing automation ondersteunt je potentiële klanten in het aankoopproces. Het is een manier om van anonieme website bezoekers een prospect te maken en uiteindelijk een goede kwalitatieve lead of koper. Dit alles op basis van hun gedrag op de website.

Een voorbeeld:

Heb je wel eens een zoektocht gedaan naar een vlucht bij KLM? Of ben je op zoek geweest naar een nieuwe telefoon op CoolBlue.nl? Ik wel. Ik heb bij deze websites ook vaker een bestelling geplaatst. Marketing automation tools onthouden dit en maken van mij een “profiel”. Hiervoor heb ik tevens een e-mailadres gebruikt, dus ook deze gegevens hebben ze van mij. Vervolgens krijg ik onderstaande e-mail toegestuurd, mogelijk gemaakt met marketing automation. Het klinkt misschien wat creepy, maar als je het op de juiste manier inzet kan zo’n mail heel waardevol zijn!

E-mailmarketing

2. Koppel met Google Analytics

Veel e-mailmarketing programma’s maken het mogelijk om een koppeling te maken met Google Analytics. Vergeet dit niet. Bij een programma als MailChimp is dit heel makkelijk te integreren. Vervolgens zie je in Google Analytics precies terug of en hoeveel jouw nieuwsbrief heeft bijgedragen aan het plaatsen van bestellingen of contactmomenten.

3. Personaliseer je mail

Waarschijnlijk heb je van iedereen in je mailing list minstens een voornaam. Benut dit in de e-mail die je gaat sturen. Je maakt je mail zo persoonlijker, waardoor de lezer zich sneller aangesproken voelt.

4. Denk aan mobiele telefoons

We hebben het al vaker benoemd in onze blogs, maar we kunnen het niet vaak genoeg zeggen: houd rekening met gebruiksvriendelijkheid voor mobiele telefoons.  Dit houdt dus bijvoorbeeld in dat je niet te lange teksten moet gebruiken in je nieuwsbrief, maar de lezer moet aansporen om door te klikken naar je website.

5. Zorg voor relevante content

Wat is er nou vervelender dan een nieuwsbrief ontvangen waar je niks aan hebt? Ga na wat jouw doelgroep zou willen lezen. Kun je je doelgroep ergens bij helpen? Wil je er 100% zeker van zijn wat jouw doelgroep interesseert? Implementeer dan een marketing automation tool!

Wil je meer weten over marketing automation of over e-mailmarketing? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je graag verder.