Landingspagina voorbeeld

profielfoto van Danny Valks
Geschreven op 22 september 2020 door Danny Valks
Danny Valks

Een goede landingspagina maken geeft een positieve bijdrage aan de bezoekersaantallen en het aantal behaalde doelen op je website. Om goed te scoren in Google, zijn geoptimaliseerde landingspagina’s nodig. Enerzijds voor de vindbaarheid maar anderzijds dus ook voor het behalen van doelen op je website. Maar hoe maak je een goede landingspagina? Om jou te helpen, hebben wij een landingspagina voorbeeld gemaakt! 

Wat is SEO?

We beginnen bij het begin! Wat is SEO eigenlijk? SEO, ook wel Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie genoemd, is een activiteit die bijdraagt om in de organische resultaten (dus vlak onder de advertenties) van zoekmachines zichtbaar te worden met je website. Door continu actief te zijn met SEO wordt de organische vindbaar van jouw landingspagina’s verbeterd.

Het perfecte landingspagina voorbeeld

Hieronder vind je een aantal relevante SEO tips om zelf een goede landingspagina te maken. Soms een open deur als je wat dieper in de materie zit maar niet onbelangrijk.

  • Tip 1: Denk eerst na wat je bedrijfsdoel is, wat online vindbaarheid daaraan kan bijdragen en hoe je je als merk online wilt positioneren. In welke informatiebehoefte kan jij met je website voorzien? Ga op onderzoek uit en ontdek waar jouw doelgroep op zoekt.
  • Tip 2: Elke landingspagina is gericht op 1 belangrijke zoekterm; je focuswoord. Zorg dat dit woord op zoveel mogelijk relevante locaties terug komt (titel, meta description, tekst, koppen, URL etc.).
  • Tip 3: Zorg dat de zoekwoorddichtheid in balans is. Gebruik daarom niet te veel zoekwoorden op een pagina want anders ben je aan het spammen. Dat vindt niemand leuk dus zoekmachines ook niet.
  • Tip 4: Voeg interne links toe op jouw pagina om de gebruiker zo lang mogelijk op jouw website te houden en intern door te verwijzen naar aanvullende informatie.
  • Tip 5: Sluit jouw pagina altijd af met een passende trigger (ook wel de call-to-action genoemd) die de lezer moet activeren. Denk hierbij goed na wat voor jou als ondernemer of bedrijf de gewenste actie van een bezoekers is na het bezoek van de landingspagina. Bijvoorbeeld contact opnemen door te klikken op telefoonnummer, mailadres of een formulier invullen.
  • Tip 6: Nadat jouw pagina af is, bestaat de mogelijkheid om zogeheten structured data toe te passen. Hiermee communiceer je naar Google het onderwerp of het type van je pagina. Meer informatie over structured data vind je op onze zoekmachine optimalisatie pagina.
  • Tip 7: Heb je heel veel pagina’s? Je kan met Google Tag Manager ook de meta titels en meta descriptions automatiseren.
  • Tip 8: Ook kan je via Google Tag Manager door inzet van account based marketing de sector of branche van je bezoeker herkennen en daarop met aanvullende tools als bijvoorbeeld Leadinfo een doelgerichte boodschap schrijven voor specifieke bedrijven.
  • Tip 9: Maak gebruik van opsommingen op je landingspagina, dit leest voor een bezoeker lekker weg en Google kan deze oppikken als opsomming in de resultaten.
  • Tip 10: USP’s op een landingspagina zijn belangrijk. Heb je ook reviews? Implementeer deze dan en koppel met structured data zodat Google deze in de organische resultaten ook zal meenemen.
  • Tip 11: Gebruik zoekvragen op je landingspagina. Op die manier kan je uitgelicht worden door Google als een zogeheten featured snippet.
SEO tips | SEO toepassen

SEO toepassen op jouw landingspagina’s

Om jou nog iets verder op weg te helpen met het toepassen van SEO optimalisatie op jouw pagina, hebben we een landingspagina voorbeeld:

H1 titel (met focuswoord vooraan

Intro (beantwoord 5 w’s + h) en bevat het focuswoord

Foto 1 met alt-tekst, titel en met eventueel het zoekwoord in de bestandsnaam van de afbeelding

H2 Alinea (+ subkop)

Alinea (+ subkop)

Optioneel bullets (3 of 5) of quote

Optioneel foto 2 of video

H2 Alinea (+ subkop)

Alinea

Optioneel alinea

H3 (= sub-subkop)

Optioneel foto 3

Optioneel bullets (3 of 5) of quote

Afsluiting met call to action

Dit is slecht een voorbeeld van een landingspagina, maar schrijf landingspagina’s altijd gericht op een kennisgat: vertel iets wat de lezer nog niet weet. Gebruik een duidelijke structuur door gebruik te maken van een intro, body en afsluiting. Online leest een tekst beter wanneer deze kort en bondig is geschreven. Daarnaast helpt het ook als een tekst ritme kent.

Tot slot.. Zorg er altijd voor dat de lezer een reden heeft om een conversie tot stand te brengen!

Heb jij behoefte aan meer landingspagina’s tips of een specifiek voorbeeld van een landingspagina voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op!