Server side tagging: betrouwbaar en veilig meer data verzamelen
Halve conversies en troebele data, sinds de nieuwe privacyregels is een nauwkeurige analyse maken steeds lastiger. Maar dit probleem opent nieuwe mogelijkheden. Een nieuwe manier om data te verzamelen en op te slaan, genaamd server side tagging. Dit concept, hoewel het erg technisch klinkt, biedt voordelen die van groot belang zijn voor elke effectieve online marketingstrategie. Benieuwd waarom het ook voor jou(w bedrijf) van belang is? We nemen je mee in de wereld van server side tagging, de voordelen ervan, en hoe het zich verhoudt tot andere data-verzamelmethoden.
Wat is server side tagging?
Server side tagging is een methode waarbij tags, kleine stukjes code die informatie verzamelen en doorsturen naar derde partijen, niet langer worden uitgevoerd in de browser van de gebruiker, maar op de server van de website. Door de dataverzameling te verplaatsen van de browser naar een server die op hetzelfde domein draait, spreken we van first-party cookies. De gegevens worden op de website zelf verzameld.
Waarom server side tagging?
De regels rondom privacy en cookies worden steeds strenger. De stukjes code die deze derde partijen gebruiken (third party cookies), worden geblokkeerd in de browser. Een groot deel van de data die je met de huidige dataverzameling binnen krijgt, valt weg. Doe je niets? Dan krijg je binnenkort nog maar 20 tot 40% van je data binnen én voldoe je niet langer aan de AVG wetgeving.
De gevolgen? Campagnes, die we op basis van data optimaliseren, presteren slechter. Werken de verbeteringen die we op een site doorvoeren? Dat weten we niet. Het werk van online marketeers wordt moeilijker uitvoerbaar en minder betrouwbaar. Daarom is server side tagging ook voor jou van belang.
Voordelen van server side tagging
De implementatie van server side tagging brengt meerdere voordelen met zich mee. Mogen we dit voor je gaan instellen, dan haal je er zeker profijt uit:
- Verbeterde website performance: Door de vermindering van het aantal client-side verzoeken, laadt uw website sneller, wat cruciaal is voor zowel de gebruikerservaring als de organische vindbaarheid.
- Betere dataverzameling: Server side tagging biedt meer inzichten en maakt geavanceerde dataverzameling mogelijk, wat leidt tot betere besluitvorming.
- Beter presterende campagnes: Hebben de campagnes meer data om te gebruiken? Dan leren de algoritmes van Google sneller en beter, waardoor de Google Ads campagnes beter worden aangestuurd.
- Verhoogde privacy en veiligheid: Server side tagging biedt veiligheid door gegevens direct naar de server te sturen, waardoor het risico op onderschepping en ongeautoriseerde toegang aanzienlijk vermindert. Met deze manier van dataverzameling voldoe je sneller aan de AVG-wetgeving.
- Controle en flexibiliteit: Met de hulp van server side tagging bepaal je zelf welke data wordt verzameld, hoe het wordt verwerkt, en naar welke systemen het wordt doorgestuurd. Je bent baas over eigen data, wel zo prettig.
Zitten er ook nadelen aan server side tagging?
Server side tagging biedt vele voordelen, maar het is belangrijk om ook de nadelen toe te lichten, om een weloverwogen beslissing te nemen. Één van de uitdagingen is de implementatie. Het vereist technische kennis en een nauwkeurige configuratie van de server en de tags. Dit nemen wij graag voor jullie uit handen.
Een ander nadeel? Er staan kosten tegenover. Het kost ons tijd om dit volledig in te stellen, en daar zitten nou eenmaal kosten aan verbonden. Ook is er sprake van maandelijkse kosten bij server side tagging. We richten een subdomein in op een (proxy)server en deze moeten we draaiende houden. De kosten zijn afhankelijk van het aantal bezoekers op je website. Zo betaal je nooit meer dan nodig is. Benieuwd hoeveel jij kwijt bent voor je website(s)? We geven je graag een indicatie.
Een vriendelijk, maar dringend advies
Ondanks deze nadelen, geloven wij dat de voordelen van server side tagging ruimschoots opwegen tegen de uitdagingen. Server side tagging is meer dan een technische verbetering; het is een strategische keuze die bedrijven kunnen (lees: moeten) maken om hun online prestaties te behouden en versterken. Verbeterde prestaties, betere dataverzameling en een verhoogde veiligheid. Daar wil jij ook gebruik van maken, toch?
Het is duidelijk dat server side tagging een nieuw, maar binnenkort onmisbaar onderdeel is van de beste digitale marketingstrategieën. Wat ons betreft is het niet de vraag óf je dit gaat instellen, maar wanneer.
Wij kiezen voor server side tagging. Jij ook? Wij helpen je graag! Neem contact op voor een vrijblijvende indicatie en kennismaking.