Tekst schrijven voor je website: In 5 stappen een sterke tekst

profielfoto van Sjoerd Kraus
Geschreven op 13 maart 2020 door Sjoerd Kraus
Sjoerd Kraus

Elke dag gaan een hoop bedrijven nog steeds de fout in: Ze schrijven de tekst voor hun website over zichzelf. Mensen zijn niet op zoek naar jouw bedrijf; ze zijn op zoek naar een oplossing voor hun eigen probleem. In dit artikel leg ik je uit hoe je tekst voor je website kunt schrijven die de lezer ‘in het hart’ raakt. 

Spoiler: Jouw doelgroep heeft het al voor jou geschreven.

Direct naar:

1. Onthoud deze formule als je tekst gaat schrijven voor je website

Wanneer iemand op zoek is naar een oplossing voor zijn/haar probleem zijn er vijf dingen die ervoor zorgen dat hij/zij jouw oplossing kiest. Dit zijn: 

  • De motivatie van de persoon (= M)
  • De duidelijkheid van je waardepropositie (De ‘waarom?’) (=W)
  • De mate van stimulatie tot het nemen van actie (=S)
  • De inspanning die gedaan moet worden voor het ondernemen van actie (=I)
  • De angst om informatie achter te laten (=A)

Alhoewel dit geen precieze wetenschap is, kun je met een formule het beste uitdrukken in welke mate deze factoren meewegen voor de bezoeker van je website. Namelijk de volgende:

  • 4M + 3W + 2(S – I) – 2A = De waarschijnlijkheid dat de bezoeker actie onderneemt

Je hoeft verder geen berekening uit te voeren of waardes in te vullen in deze formule, het is puur ter illustratie!

2. Gebruik dit Google Form om data te verzamelen

De truc van het schrijven van tekst voor je website, die de bezoeker raakt, is om zijn/haar eigen woorden te gebruiken. Als je dat combineert met de formule uit punt 1, dan is de kans groot dat je landingspagina’s meer leads gaan opleveren. Maar hoe kom je erachter welke woorden de consument gebruikt om jouw dienst/product te omschrijven? En hoe weet je überhaupt wat de motivatie is van iemand om jouw product/dienst aan te schaffen?

Ons recensie-verzamelaar-formulier biedt hiervoor uitkomst.

Vul je e-mailadres in en je krijgt direct de link van het formulier hier in beeld!

Nee, dit formulier moet je niet over jezelf invullen. Ook niet naar je doelgroep versturen. De informatie die je nodig hebt voor dit formulier ligt namelijk al voor het grijpen: Online recensies.

Zoek op Google naar recensies van jouw eigen product/dienst, maar ook van bedrijven die in de kern hetzelfde aanbieden als jij. Vul voor iedere recensie een formulier in, tot je er ongeveer 100-150 hebt ingevuld.

3. Analyseer je verzamelde data

Zodra je ongeveer 100-150 formulieren hebt ingevuld, kun je met deze knop een spreadsheet laten maken van je resultaten:

spreadsheet maken Google Forms

Kijk vervolgens in die spreadsheet welke woorden en onderwerpen het vaakst voor zijn gekomen in de recensies. Neem de vaakst gebruikte woorden letterlijk over wanneer je je tekst voor je website gaat schrijven.

4. Deel je landingspagina op deze manier in (qua tekst)

Om de formule uit punt 1 het beste tot z’n recht te laten komen, kun je je pagina het beste op de volgende manier inrichten:

Unieke waardepropositie & motivatie

CTA + stimulatie om actie te nemen

Bewijs/testimonials/logo’s klanten

———————————————————————————————-

Motivatie blok

Schrijf hier over pijnpunten, problemen en gewenste resultaten na aanschaf

Bewijs/testimonials/logo’s klanten

———————————————————————————————-

Voordelen blok

Introductie van de oplossing die biedt

Belangrijkste voordeel

Tweede voordeel

Derde voordeel

Bewijs/testimonials

———————————————————————————————-

Geruststellingsblok

Geruststelling 1

Geruststelling 2

Geruststelling 3

Bewijs/testimonials

———————————————————————————————-

Samenvatting van je aanbod met CTA

———————————————————————————————-

Bespreek overige bezwaren (FAQ)

———————————————————————————————-

5. Houd deze schrijfrichtlijnen aan

Om je tekst effectief te laten zijn, is het belangrijk dat de tekst goed leesbaar en behapbaar is. Daarom heb ik de volgende richtlijnen opgesteld:

  • Op zijn minst 16px lettergrootte
  • Op zijn minst 1.5 regelafstand
  • Niet meer dan 3-4 regels per alinea (met witruimte erboven en eronder)
  • Probeer geen ‘light’ lettertypes te gebruiken
  • Zoveel mogelijk contrast tussen je tekst en de achtergrond

Tot slot is het belangrijk om je pagina niet te vol te stoppen met tekst. Houd de ruimte om je afbeeldingen, knoppen en tekst lekker ruim. Denk ook na over het product/de dienst die je aanbiedt: Is het een grote aankoop of een wat kleinere? 

Gaat je landingspagina over een grote aankoop zoals een tuinhuisje, bank of zonnepanelen, dan mag je landingspagina behoorlijk lang zijn. Vooral bij grote aankopen mag er extra veel aandacht zijn voor het geruststellingen van de gebruiker.

Als je landingspagina gaat over een wat kleinere aankoop zoals een wijnproeverij of een krantenabonnement, dan mag de landingspagina wat compacter. Maar ook hier is het niet erg als de pagina lang is, zolang je de bezoeker maar alle informatie geeft die nodig is. De nadruk bij deze landingspagina’s mag meer liggen op de motivatie en waardepropositie.

Succes met het schrijven van tekst voor je website! Mocht je hulp nodig hebben bij jouw content marketing strategie?

Je kunt ook altijd contact met me opnemen via de button onderaan de pagina.