TikTok voor bedrijven

profielfoto van Julia Bouwmeester
Geschreven op 31 augustus 2022 door Julia Bouwmeester
Julia Bouwmeester

TikTok was al enorm populair onder jongeren, maar ten opzichte van vorig jaar groeit het aantal ouderen die TikTok gebruiken ook. Daarom is TikTok voor bedrijven een unieke kans om hierop in te spelen. Bedrijven kunnen TikTok inzetten voor branding en bereik. Het is een nieuw online marketingkanaal om de jongere generatie te bereiken. 

Hoe kun je TikTok inzetten voor je bedrijf

TikTok staat vooral bekend om de fun en creativiteit. Het kan je helpen om snel een groot bereik te genereren. Honderden of zelfs duizenden views halen kan makkelijk dankzij het algoritme. Zodra TikTok weet welk soort content iemand interesseert zal het zich aanpassen naar de kijkvoorkeuren en -gewoonten, vervolgens verschijnt dit in de For You pagina. Door het gebruik van TikTok zal je bedrijf niet gelijk sales realiseren maar vooral werken aan brand awareness en merktrouw. TikTok voor bedrijven is interessant omdat je het account kunt gebruiken om een unieke brand-voice te vestigen en een community op kunt bouwen. Daarnaast is TikTok 1,7x vaker de bron voor product ontdekking in vergelijking met andere sociale platforms. Mede hierdoor loopt het voorop in elke klantreis fase: bewustwording, overweging en besluitvorming. 

Hashtags

Om je bereik te vergroten is het gebruik van hashtags van groot belang. De gemiddelde aantal hashtags per post zit tussen de twee en zes hashtags, gebruik alleen de belangrijkste en de populairste. De meest trending hashtags kun je vinden onder het tabblad ‘ontdekken’. Daar staan de hashtags die op dat moment het meest relevant zijn.

Tip: speel hier vooral op in aangezien veel TikTok gebruikers hiernaar zoeken en kijken.

TikTok adverteren voor bedrijven

Inmiddels zijn er in Nederland al 5,5 miljoen mensen te bereiken via TikTok. Het engagement gehalte is hoog (29%) in vergelijking met bijvoorbeeld Instagram (5-10%), dit komt met name omdat de TikTok gebruiker zich onderdeel voelt van het merk en daarin wordt meegenomen. Het verschil zit vooral in de manier hoe je in contact komt met je doelgroep door middel van entertainment en authenticiteit. TikTok is voor bedrijven een sterk platform wanneer je bezig bent met merkbekendheid en betrokkenheid. 

Maar hoe adverteer je op TikTok?

  • In-Feed Video

Deze videoadvertenties komen voorbij op de For You Page als een ‘normale’ TikTok maar ze hebben een doorklikbutton naar bijvoorbeeld je website die je kunt toevoegen.

  • Tile Experiences

Dit is een In-Feed Video + onderaan extra foto’s van je producten die ook een doorklikbutton hebben met een link naar je website.

  • Brand Takeover

Wanneer je de app TikTok opent verschijnt er een gifje of video van 3 à 5 seconden die ook weer doorlinkt naar je website. Daarnaast is Brand Takeover exclusief, dit betekent dat één merk een categorie voor 24 uur kan claimen. Hierdoor heb je dus ook geen concurrentie.

  • TopView

Een TopView verschijnt als een In-Feed Video wanneer de app TikTok geopend wordt. Het verschil is dat je kunt kiezen voor een langere video waardoor het eerder voelt als een echte TikTok dan een advertentie.

Maar voor wie is TikTok nou eigenlijk?

TikTok doelgroep

Generatie Z zijn met name de gebruikers van TikTok. Deze vallen in de categorie 6 t/m 19 jaar. Wanneer je per 5 jaar kijkt is de grootste groep gebruikers (695.000) tussen de 20 t/m 24 jaar, tevens ook de populairste groep. Daarnaast stijgt de populariteit bij de leeftijdscategorie van 25 t/m 29 jaar.

Youtubers en influencers zijn ook steeds meer te vinden op het platform. Als een bedrijf TikTok gebruikt, is het slim om hiermee samen te werken aangezien zij veel volgers hebben en hierdoor jouw product of dienst snel onder de aandacht komt bij de juiste doelgroep.

Overtuigd en benieuwd hoe je TikTok voor jouw bedrijf aanmaakt?

TikTok account aanmaken

Er is nog geen optie om een TikTok bedrijfsaccount aan te maken. . Dit houdt in dat je TikTok nog niet zakelijk kunt inzetten maar met een Pro-account ben je ook aardig op weg.

Het verschil tussen een standaardaccount en Pro-account is dat je met een Pro-account toegang krijgt tot uitgebreide statistieken zoals het aantal videoviews, volgers, meest trending video’s, profielweergaven, inzicht in volgers, geslacht en locatie.

Nog een belangrijke tip: koppel je Youtube of Instagram account. Wanneer je dit doet krijg je een snelkoppeling op je profiel naar dit account. Website toevoegen kan nog niet. Wat wél kan is je website intypen in je biografie zodat gebruikers het vervolgens zelf kunnen opzoeken in Google.

Hulp nodig om TikTok voor jouw bedrijf een succes te maken?

Neem contact met ons op en wij helpen jou graag verder!