Wat is het verschil tussen een landingspagina en een blog?

profielfoto van Robin Moors
Geschreven op 17 december 2020 door Robin Moors
Robin Moors

Goede content op je website is belangrijk. Het zorgt ervoor dat je bezoeker de gewenste handelingen uitvoert. Wil je bijvoorbeeld dat de bezoeker jouw bedrijf belt voor meer informatie over de dienst die je levert? Of zijn online aankopen een belangrijk doel van jouw website? Met de juiste content – gepresenteerd op de juiste manier – zet je klanten aan tot actie en behaal je jouw bedrijfsdoelen.

Website content kun je op verschillende manieren tonen. Dit kan via een landingspagina of met een blog. Maar wanneer schrijf je een blog en wanneer een landingspagina? In deze blog vertel ik je meer over de definitie van beide content vormen én leg ik uit wanneer je welke gebruikt. 

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina van een website waarop je terecht komt vanuit een campagne, zoekmachine, social media of ander platform. Deze pagina is optimaal ingericht om bezoekers te laten converteren. Bijvoorbeeld: het doen van een aankoop op je website, contact opnemen via een contactformulier of een afspraak maken met een medewerker.

Een opvallende actieknop is dan ook één van de kenmerken van een succesvolle landingspagina. Lees hier ook de SEO tips voor de perfecte landingspagina. Een landingspagina heeft een commerciële insteek en is vaak statisch, wat betekent dat de content meestal niet geüpdatet wordt.

Wat is een blog?

Een blog is geschreven met de intentie om kennis over te dragen of te inspireren. Zo kun je de verdieping in binnen een onderwerp en bezoekers op de hoogte te houden van ontwikkelingen. Het primaire doel is niet direct om een belangrijke (harde) conversie te voltooien, maar om de potentiële klant eerst te informeren en te binden. Bij een blog gaat het juist om de lange termijn. 

Andere belangrijke kenmerken van een blog:

  • Een blog creëert interactie bij je doelgroep, doordat men kan reageren op content. 
  • Een blog wordt vaak geüpdatet met actuele content, zodat het onderwerp altijd actueel blijft. 
  • In tegenstelling tot een landingspagina heeft een blog de insteek om zachte conversies te voltooien, zoals een nieuwsbrief inschrijving of whitepaper download. 
  • Een blog is voor de lezer leuk om te delen, omdat er bijvoorbeeld handige tips worden prijs gegeven of belangrijke informatie in staat over een specifiek onderwerp. 
verschil landingspagina blog
Blog versus landingspagina

Wat is het verschil tussen een landingspagina en blog volgens ons?

Het grootste verschil zit in de intentie: ga altijd eerst na wat het doel is van je boodschap. Wil je informeren of júíst laten converteren? Met antwoord op deze vragen wordt de keuze een stuk makkelijker.

Belangrijk note: Twijfel je bij een bepaald onderwerp of je voor een blog of landingspagina moet kiezen? Kies dan niet voor één van de twee, maar zet beide in!