Waarom organisch posten belangrijker is dan ooit (dankzij AI)?


Social media is niet meer weg te denken uit je marketingstrategie. Of je nu actief bent op Instagram, TikTok, Facebook, Snapchat of een ander sociaal platform: op ieder platform kun je eigen, herkenbare content maken.
Toch horen we vaak: “Organisch posten werkt toch niet meer?” Het tegendeel is waar. Door AI en de opmars van social search (zoeken via socials) is organische aanwezigheid juist een strategische noodzaak. Zo gebruiken consumenten, en zeker Gen Z, Instagram, YouTube, TikTok en Pinterest steeds vaker als startpunt voor inspiratie en informatie.
In deze blog vertel ik je waarom organisch posten zo belangrijk is voor je bedrijf en geef ik je tips hoe je dit het beste kan toepassen op jouw social media platforms. Maar eerst even terug naar de basis, wat is organisch posten eigenlijk?
Wat is organisch posten?
Organisch posten is het plaatsen van content op social media, zonder hiervoor te betalen. Het succes van je content hangt af van de kwaliteit én of mensen er interesse in tonen. Ondanks dit zit je ook vast aan algoritmes, maar hoe beter de content die je maakt aansluit op de doelgroep en hoe meer interactie je genereert, hoe groter je bereik.
Invloed van AI: zichtbaarheid verplaatst zich
Sinds de komst van AI is organisch posten belangrijker dan ooit. Steeds meer AI-systemen gebruiken autoriteit en activiteit op social media om te bepalen welke bedrijven ze laten zien. Je krijgt dus daadwerkelijk TikTok en Instagram posts als resultaat in Google. Dit betekent dat hoe meer je aanwezig bent met goede content, hoe groter de kans dat AI jouw merk ziet. Bovendien gebruiken veel mensen tegenwoordig social kanalen als zoekmachine. Zo gebruikt Gen-Z vaak TikTok en Instagram als bron van informatie.
Naast dat je gevonden wil worden in AI, kan je er zelf ook gebruik van maken. Zo kun je bestaande content hergebruiken, nieuwe captions laten schrijven en creatieve ideeën bedenken. Zo haal je met minder moeite meer uit je social media strategie.

De voordelen van organische content
Organische content heeft een aantal voordelen:
- Organisch posten is gratis, waardoor je er geen mediabudget voor nodig hebt;
- Organische content wordt vaak geloofwaardiger en authentieker gezien dan betaalde content. Hierdoor wordt het vertrouwen in je bedrijf groter;
- Je kunt een lokale community opbouwen rond je merk.
Uitdagingen
Er zijn ook een aantal nadelen aan organische content:
- Het is erg lastig om het algoritme te snappen, omdat deze constant verandert. Daardoor kan je bereik ineens dalen op veel platforms, waardoor het lastiger wordt om je volgers te bereiken;
- Het kost veel tijd om een goede contentstrategie te ontwikkelen en om content van goede kwaliteit te maken;
- Organische groei is een langetermijnstrategie, in tegenstelling tot betaalde content. Daardoor kost organische groei veel tijd en moet je geduldig en consistent zijn.
Maak je socials ‘social search proof’
Wil jij het maximale halen uit jouw marketingstrategie? Combineer dan organische en betaalde content. Met de juiste mix zorg je voor zichtbaarheid, groei en vertrouwen.
Begin met het kiezen van de juiste kanalen voor jouw bedrijf. Waar zit je doelgroep écht? Gebruik deze platforms voor organische content, en zet betaald adverteren in om extra bereik te creëren. Consistentie is hierbij heel belangrijk, het is beter om regelmatig zichtbaar te zijn op een paar sterke kanalen dan af en toe overal.

Tips om jouw social posts ‘social search proof’ te maken:
- Onderzoek het zoekgedrag op social media
Gebruik tools als Pinterest Trends, TikTok keywords insights of LinkedIn’s zoekfunctie om te zien waar jouw doelgroep naar zoekt. Hierdoor kun je inspelen op actuele onderwerpen.
- Gebruik zoekwoorden in je captions
Vroeger gebruikte we hashtags om met bepaalde zoekwoorden beter vindbaar te worden. Tegenwoordig is het belangrijk om relevante zoektermen te verwerken in je beschrijvingen. Hier zijn geen hashtags meer voor nodig. Zorg er wel voor dat het natuurlijk klinkt. Denk aan: “Beste restaurants in Nijmegen”, “Interieurtrends 2026”, of “Tips voor beginnende hardlopers”. Alsof je antwoord geeft op een zoekvraag.
- Voeg ondertiteling of tekstlaag toe
Veel gebruikers zoeken met geluid uit. Gebruik captions of on-screen tekst zodat het algoritme extra context heeft. Vermijd vage slogans; gebruik concrete woorden die beschrijven wat iemand ziet of leert.
- Gebruik AI slim
Laat AI je helpen met het bedenken van content, het hergebruiken van bestaande content en het analyseren van wat goed en slecht presteert. Dit zorgt ervoor dat je relevant en efficiënt blijft.
- Wees consistent en actief
Het algoritme beloont mensen die niet alleen zichtbaar, maar ook betrokken zijn. Zorg er daarom voor dat je consistent post, maar dat je ook reageert op comments en berichten in je DM.
- Combineer social media met SEO
Gebruik in elk stukje content dezelfde tone-of-voice, zoekwoorden en thema’s. Dit zorgt er niet alleen voor dat je je merk versterkt, dit is iets wat AI ook herkent.
Organisch of betaald? Met de juiste mix groei je duurzaam.

