Wat zegt Google: Sinterklaas of toch de Kerstman?

profielfoto van Daniel Derks
Geschreven op 9 april 2014 door Daniel Derks
Daniel Derks

“Let me Google that for you”, beter gezegd, “ik Google het wel even”. Google weet veel van ons; dat komt omdat we Google simpelweg alles vertellen. In 2013 zijn er per dag 3,3 miljard zoekopdrachten ingevoerd waarvan er 500 miljoen volledig nieuw waren. Google deelt veel van dit soort informatie via Google Trends. Google weet dus precies waarop het meest gezocht wordt in welk land, in welke provincie, in welke stad, maar Google weet ook wanneer op bepaalde woorden het vaakst gezocht wordt. Als de zoekvraag in een bepaald gebied stijgt op woorden omtrent bijvoorbeeld ‘verkoudheid’ of ‘griep’ dan zou Google een griepepidemie kunnen voorspellen. Google zou zelfs de uitslag van verkiezingen kunnen voorspellen, laten we voor Maurice de Hond hopen dat Google dit niet gaat doen.

Google helpt mee met zoeken

Google weet zelfs zoveel van ons dat de zoekmachine tegenwoordig voorspelt wat we gaan typen. Zoek je bijvoorbeeld op “nijmegen is” dan zie je dat we het in Nijmegen zat zijn terwijl Maastricht al zat is indien je zoekt op “maastricht is”. Deze voorspellingen zijn handig om te bekijken of een zoekwoord waarop je wil adverteren geen verkeerde associaties met zich meebrengt. Indien dat wel zo is zou je dat uit kunnen sluiten onder de lijst met negatieve zoekwoorden in Google AdWords.

Surprise versus kerstkaart

Wat zegt Google eigenlijk over ons zoekgedrag tijdens de feestdagen? Zo blijkt bijvoorbeeld dat tijdens de feestdagen de provincie Drenthe de grootste fan is van pepernoten. Als je Mariah Carey tijdens de feestdagen vergelijkt met Wham dan blijkt All I want for Christmas de populairste kerstplaat te zijn in Nederland.

De mensen in Noord Holland blijken tijdens de jaarwisseling de grootste fans te zijn van champagne. De kerstkaarten en surprise laten tijdens de feestdagen ook een flinke piek zien in zoekvolumes waarbij de surprise het in Nederland wint van de kerstkaart.

Als we Sinterklaas tegen Kerst afzetten in Google zien we vanaf 2005 een trend: een afnemende interesse. Waarbij in 2005 nog een sterke voorkeur was voor Sinterklaas is deze de laatste jaren dichter bij Kerst komen te liggen. De Zwarte Pietendiscussie heeft ongetwijfeld invloed gehad op de stijging van Sinterklaas in 2014.

Bepaal de winkelbehoefte

Al deze gegevens zijn leuk maar wat heb je eraan? Google Trends geeft naast de interesses ook het type apparaat weer waarop gezocht wordt. Zo is de verwachting dat op 1 januari 2015 het aantal zoekopdrachten in Google via een mobiel apparaat het aantal zoekopdrachten via een desktop voorbij gaat. De relevantie van een mobiele website neemt hiermee dus toe. Ook de winkelbehoefte is via Google Trends in beeld te brengen. Zo blijkt namelijk dat het zoeken naar kerstcadeau’s voor mannen al vroeg begint en dat mannen vaak last minute op zoek gaan naar kerstcadeau’s voor de vrouwen.

Easter Eggs

Wellicht is het niet helemaal de tijd van het jaar om het over paaseieren te hebben maar tot slot wil ik nog een paar leuke Easter Eggs van Google vermelden. Zoek bijvoorbeeld maar eens op “tilt” of op “do a barrel roll”. Mocht al het werk nu echt klaar zijn en je hebt even geen zin meer in Angry Birds of Candy Crush, voer dan bij Google afbeeldingen in: Atari Breakout. Vergeet niet je geluid aan te zetten. Let op, NSFW! Of juist wel 😉

Fijne feestdagen!