Blommers Coffee: van B2B naar B2C

Wie in Nijmegen kent ze niet? Blommers Coffee, de micro koffiebranderij uit Nijmegen. De broers Blommers hebben in 2013 hun bedrijf Blommers Coffee Roasters opgericht na het bezoeken van de koffieplantage Tio Pean in de bergen van Chiapas (Mexico). Ze raken bevriend met de Mexicaanse eigenaren die deze biodynamische koffieplantage runnen en besluiten deze uitzonderlijke koffie naar Nederland te halen. Eerst brandden zij hun eigen koffie op kleinschalige schaal in het dorpje Haren. Later, in 2014, vinden zij de perfecte locatie om dit te combineren met de koffiebar First Things First in de oude Honig Fabriek en worden ze een begrip in Nijmegen. Tot begin 2020 brandden zij (voornamelijk) koffiebonen voor de horeca, maar dan verandert een pandemie alles…

Van offline naar online

Nadat horecagelegenheden dicht moesten is het business model van Blommers op zijn kop gezet. Doordat de horeca wegviel als afnemer verloren zij 90% van hun afzet. Het huidige businessmodel moest daarom snel aangepast worden.

Door de gevolgen van de lockdown hadden veel mensen geen toegang meer tot de kwaliteitskoffie die zij vaak bij horecagelegenheden dronken. Ook moest heel Nederland thuis gaan werken. De doelgroep van Blommers Coffee veranderde: van B2B naar B2C. Een nieuw businessplan met bijbehorende online strategie werd uitgewerkt. De hamvraag: hoe laat je mensen die thuiswerken kennismaken met ‘speciality coffee’? Door Sage koffiemachines te verkopen!

De duurzame pistonmachines van Sage hebben een ingebouwde koffiemolen om eenvoudig de lekkerste koffie zelf thuis te zetten, met de kwaliteit die je gewend bent van je favoriete koffiebar. Door de machines van Sage te combineren met de speciality coffee van Blommers kan iedereen een thuisbarista worden en thuis genieten van kwaliteitskoffie. Door in te zetten op Sage koffiemachines wil Blommers de bekendheid van hun eigen speciality coffee vergroten onder consumenten en herhaalaankopen stimuleren.

Zichtbaar

Vanaf maart 2020 zijn we begonnen met de online campagnes gericht op de B2C markt. Om de bekendheid en omzet in Nederland te vergroten hebben we verschillende kanalen ingezet:

Om de afzet in Nijmegen te vergroten hebben we de volgende kanalen ingezet:

  • Social media campagnes (Facebook & Instagram) om mensen thuis kennis te laten maken met speciality coffee. Blommers kwam de koffie persoonlijk en gratis met de bakfiets aan huis leveren.

Resultaat*

942%
groei in online omzet
91%
stijging in conversiepercentage
356%
stijging in transacties
117%
meer website bezoekers
40%
groei in organische websitebezoekers

*Deze resultaten zijn behaald vanaf 1 april (start pandemie) t/m 30 november 2020 en worden vergeleken met de periode daarvoor. 

Wil jij ook een verschuiving van offline naar online maken?

Neem gerust contact op met één van onze online marketeers of vul het contactformulier in!

Vul hieronder je gegevens in

Eva Koppelman