Online marketing zonder Google Ads: Riocare’s agenda blijft vol

Betrouwbaarheid, dat is één van de pijlers van Riocare. Riocare wordt gerund door twee broers, Vince en Jordey. Jonge, vlotte mannen met een duidelijke visie voor hun rioleringsbedrijf. Hun ogen zijn naast betrouwbaarheid gericht op kwaliteit, service en een vooruitstrevende blik naar de toekomst. Ze draaien inmiddels 13 jaar mee in de ‘rioleringsbranche’ en zijn daardoor maar al te bekend met de gang van zaken. Marketing voor de rioleringsbranche is namelijk nét even anders.

Dit zaakje stinkt

De gang van zaken in de rioleringsbranche is aardig vervuild. De rioleringsbranche gaat helaas gebukt onder malafide ontstoppers die zich voordoen als erkende bedrijven. Rekeningen van duizenden euro’s en vreemde kosten die in rekening worden gebracht; een stinkende zaak dus! Met als pijnlijk gevolg dat het consumentenvertrouwen een flinke deuk heeft opgelopen. 

En daar is die belangrijke pijler ‘betrouwbaarheid’ op gebaseerd. Riocare wilt laten zien dat zij wél de betrouwbare redder in nood zijn. Eerlijkheid voorop, snelle en adequate hulp en geen onverwachte kosten achteraf.

Concurreren met de malafide ondernemer

Malafide loodgietersbedrijven wisten ook de weg naar Google Ads te vinden. En dat leverde een drukke bedoening op wanneer de consument online op zoek ging naar een loodgieters- of rioleringsbedrijf. Naast de lokale ondernemers in de regio, concurreert de malafide loodgieter ook mee voor die gewilde nummer één plek bovenaan Google. 

Dit zorgt voor hoge concurrentie, en dus hoge advertentiekosten. Dankzij de juiste kennis over Google Search en het proces ‘Google veiling’ werd het mogelijk om met relatief lage advertentiekosten mee te draaien. Met de visie van Riocare en de kennis van Onyourline, hebben we mooie én betaalbare resultaten weten te behalen. 

Google is er klaar mee

Na de eis vanuit de Consumentenbond om niet langer een platform te bieden voor malafide loodgieters, besloot Google daaraan gehoor te geven (NOS, 2024). Google liet weten dat na “doorlopende beoordelingen en feedback van gebruikers, toezichthouders en instanties voor consumentenbescherming” loodgieters per 22 februari 2024 werden verbannen van Google Ads.

Eerlijke handel zonder Google Ads

Sta jij weleens stil wat er met je bedrijf gebeurt op het moment dat Google Ads wegvalt? Waarschijnlijk niet. Echter is de loodgietersbranche niet de enige die de dupe is geworden van deze gevolgen. Zo zijn slotenmakers al in 2021 verbannen van Google Ads. Ondanks de beloften van Google Ads om oplossingen te bieden voor de eerlijke ondernemer, zijn ze er in de afgelopen drie jaar nog niet in geslaagd dit voor slotenmakers te realiseren.

Nu is het niet meer kunnen adverteren op Google niet het einde van de wereld, maar vervelend is het wel. Google is dé plek waarop gezocht wordt wanneer iemand problemen heeft met de riolering.

Think out, above & under the box

De (online) marketingwereld kent allerlei verschillende manieren van opvallen. Aan de bak dus! 

Pull marketing

De beste plek om zichtbaar te zijn voor Riocare is daar waar de doelgroep zelf op zoek gaat. Dit heet ook wel: pull marketing. Maar, wat blijft er nog over wanneer Google Ads wegvalt? Dan gaan we op zoek naar andere manieren!

  • SEO. We kunnen niet vaak genoeg zeggen hoe belangrijk de balans is tussen SEO en SEA. SEO biedt kansen voor de lange termijn. Begin daar dan ook liever gisteren aan dan vandaag. Meer weten? Ontdek hoe wij deze combinatie optimaal benutten tijdens een gratis kennismaking
  • Linkbuilding. Hiermee proberen we de populariteit van je website te vergroten. Het gaat om actief verkrijgen van backlinks van websites met autoriteit om zo ook jouw autoriteit te vergroten, wat resulteert in betere SEO rankings.

Push marketing

Met push marketing benader je de consument zonder dat zij zelf op zoek gaan. Want waarschijnlijk heeft niet iedereen die de advertentie van Riocare ziet op dat moment een rioolprobleem. Maar branding en merkbekendheid zijn een continu proces, zeker met de huidige situatie in de rioleringsbranche. 

  • Meta Ads. Met mooie designs, pakkende teksten en goede targeting maak je een blijvende indruk op een specifieke doelgroep. 
  • Andere social media platformen. Zoals TikTok en Snapchat. Tegenwoordig maakt het niet meer uit WAT je product is, maar HOE je het onder de aandacht weet te brengen. Wat dat betreft blijven we ons tegenwoordig verbazen
  • Ga na wat lokaal goed werkt. Old skool huis-aan-huis bladen, de lokale bioscoop of LED-schermen langs de weg? Denk goed na wat jouw bedrijf aanbiedt en wees creatief.

Eerlijk duurt het langst 

Dat eerlijk zijn het langst duurt, wisten we natuurlijk al. Dat het einde van Google Ads voor rioleringsbedrijven is aangebroken, betekent absoluut niet het einde van Riocare. Zij hebben een mooie visie en hart voor de zaak. Wij ondersteunen ze met online marketing, zodat hun agenda vol blijft. Daar kan geen Google Ads campagne tegen op.

Hulp nodig met jouw bedrijf er online uit te laten springen?

Vul hieronder je gegevens in

Marinda cirkel foto