Radboudumc: werving in een krappe arbeidsmarkt

Een academisch ziekenhuis dat vooroploopt in de ontwikkeling van duurzame zorg, de gezondheidszorg van de toekomst, dat is onder andere waar Radboudumc voor staat. Essentieel onderdeel daarvan is kwalitatief personeel dat zich herkent in die visie. En de zoektocht naar dit personeel, daar zit nu net de uitdaging.

Met een verkrappende arbeidsmarkt is het daarom van extra belang om zichtbaar te zijn bij de vele verschillende doelgroepen achter de Radboudumc vacatures. De proactief zoekende doelgroep wordt, inherent aan een kleiner wordende arbeidsmarkt, steeds kleiner. 

Hoe bereik je de latente doelgroep (potentiële kandidaten, niet proactief op zoek zijn naar een nieuwe baan)?

Wervingscampagne voor bedrijfsarts

Eén van de aanvragen die we vanuit het Radboudumc ontvingen was voor het bereiken van potentiële kandidaten voor de vacature voor A(N)IOS Bedrijfsgeneeskunde, ook wel een Bedrijfsarts (in opleiding). 

“Het is als vissen in een lege vijver”, zo beschreef de vacaturehouder de Nederlandse vijver voor bedrijfsartsen. Een gespecialiseerde vacature waar zich al een tijd geen geschikte kandidaten hadden gemeld én waar een zeer beperkte doelgroep voor is. Dat vraagt om out-of-the-box denken en maatwerk.

Het Radboudumc beschikt over interne opleidingsmogelijkheden om een basisarts te specialiseren naar bedrijfsarts (een opleidingstraject o.b.v. werkervaring). Hierdoor werd het mogelijk om de focus van de campagne te verbreden van alleen bedrijfsartsen naar alle basisartsen.

Onze uitdaging:

“Hoe verleiden we een basisarts om zich te specialiseren tot bedrijfsarts?”

  • Triggerende campagneboodschap
    Door de juiste vragen te stellen tijdens een intakegesprek met de vacaturehouder gingen we de diepte in qua functie, maar vooral ook qua doelgroep. Hoe laten we de functie aantrekkelijk klinken voor de doelgroep? Waarin onderscheidt deze functie zich? Wat heeft deze functie wat de doelgroep in hun huidige functie niet heeft? Belangrijkste conclusie was dat veel basisartsen onregelmatige werktijden hebben (nachten, weekenden en feestdagen) én dat hun dagindeling iedere dag anders is. Daarentegen werkt een bedrijfsarts ‘kantooruren’ en zijn de dagen vooraf duidelijk met ingeplande afspraken

    Voor ons werd duidelijk dat dit de belangrijkste trigger in de campagneboodschap zou worden: Regelmaat in werk(tijden).
Social media advertenties job marketing
Social media advertenties
  • Kanaalkeuze
    Via welke kanalen bereiken we de doelgroep met de campagneboodschap? Wat kenmerkt de doelgroep en hoe gedragen zij zich online? Qua leeftijd was de doelgroep erg breed, dit kon een net afgestudeerde basisarts zijn, maar ook iemand die al 30 jaar in het vak zit en van de onregelmatige werktijden af wilde stappen.

    Omdat de doelgroep op veel kanalen bereikbaar kon zijn is gekozen voor een crossmediale campagne: één heldere boodschap over de kanalen Facebook, Instagram, LinkedIn en Google Ads.

    We streefden naar maximale zichtbaarheid onder proactief zoekende kandidaten op Google zoekopdrachten. Daarnaast was het doel om de interesse in de vacature onder de latente doelgroep (bijvoorbeeld basisartsen die mogelijk geïnteresseerd zijn, maar bijvoorbeeld nog nooit over een switch hebben nagedacht) via verschillende kanalen aan te wakkeren.
Tekstadvertentie Google Ads
  • Retargeting van de betrokken doelgroep
    Eerst zaaien om vervolgens te kunnen oogsten. Een potentiële kandidaat die ‘s avonds op de bank de advertentie ziet en denkt ‘interessant’, heeft soms een zetje in de rug nodig om daadwerkelijk te solliciteren. Ziet iemand eenmalig de advertentie? Dan is de kans aanwezig dat diegene er even over nadenkt en uiteindelijk de boodschap vergeet. Een retargeting campagne biedt hierbij de uitkomst.

    De potentieel geïnteresseerden die nog twijfelen, wil je nogmaals bereiken om ze het laatste duwtje te geven richting de sollicitatie. Middels retargeting doelgroepen zijn deze ‘twijfelaars’ nogmaals bereikt met een vergelijkbare campagneboodschap, alleen dit keer met een meer activerende call-to-action.

Snel resultaat voor de lange termijn

De combinatie van een specifiek te targeten doelgroep en een triggerende campagneboodschap die zichtbaar was via verschillende kanalen leverde snel resultaat op. In totaal hebben de campagnes slechts 36 dagen hoeven draaien alvorens het gewenste resultaat was bereikt.

45.000
Bereikte Facebook & Instagram gebruikers
74.000
Bereikte LinkedIn gebruikers
60.000
Vertoningen in het Google netwerk
5.700
Vacaturepagina bezoekers
8
Kwalitatieve sollicitanten
2
Aangenomen sollicitanten

Uiteindelijk een tevreden vacaturehouder met een direct vervulde vacature én een kandidaat die wordt klaargestoomd voor de toekomst. Dit door een maatwerkcampagne met de focus op wat er speelt binnen de doelgroep, een aansluitende campagneboodschap en zichtbaarheid in de juiste kanalen.

Jouw vacature ook onder de aandacht?

Plan een vrijblijvende kennismaking in.
Kennismaken met Onyourline