Weinig eigen content? AI foto’s to the rescue
Prachtige foto’s die voor zichzelf spreken en meteen de juiste sfeer neerzetten van jouw merk of bedrijf. Mocht je dat hebben: onderschat niet hoe waardevol dat is! Eigen content creëren is een tijdrovende en kostbare investering. Daarnaast zijn er verschillende wet- en regelgeving rondom het publiceren van personen in campagnes. Dus heb je mooie foto’s maar hebben de personen op de foto geen toestemming gegeven? Helaas, deze zijn dan niet geschikt voor campagnebeelden. Niet voor elk bedrijf is het dus mogelijk om zelf content te maken in verband met tijd, geld en wetgevingen.
Wet en regelgeving rondom personen fotografie
De wet- en regelgeving rondom personen fotografie in Nederland is gericht op het beschermen van de privacy en portretrechten personen. De belangrijkste punten zijn:
- Portretrecht
Staat iemand herkenbaar op een foto? Dan heeft die persoon het recht om verspreiding van die foto tegen te houden. - Auteursrecht
De fotograaf is de eigenaar van de foto. Anderen mogen de foto niet zonder toestemming gebruiken of verspreiden. Tenzij de rechten zijn vrijgegeven.
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
Deze Europese wet regelt de verwerking van persoonsgegevens, waaronder foto’s. Wil je een foto maken en gebruiken waar een persoon op staat? Dan heb je toestemming nodig.
Casus Broeckhuys
Wij voeren voor vakantiepark ‘t Broeckhuys onder andere campagnes voor Meta uit. Juist voor een vakantiepark is mooie, sprekende content ontzettend belangrijk. Maar, zoals je kunt voorstellen, is een vakantiepark ook een drukke baan. Zelf foto’s maken tussen alle bedrijven door, dat zit er niet in.
Vooral kinderfotografie is gebonden aan strikte wet- en regelgeving om de privacy en rechten van kinderen te beschermen. Logisch, maar voor Broeckhuys is het wel ideaal om juist kinderen te vertonen in campagnebeelden. We willen laten zien dat Broeckhuys een ontzettend leuk park is, juist voor kinderen!
Artificial Intelligence (AI) gegenereerde foto’s
Met AI foto’s bedoelen we foto’s of afbeeldingen die volledig gecreëerd zijn door kunstmatige intelligentie. Deze foto’s worden volledig ‘verzonnen’ door AI. Het is dus niet zo dat bestaande foto’s worden aangepast of een filter krijgen. Er wordt een geheel nieuw, uniek en origineel beeld gegenereerd met behulp van data en algoritme.
Tegenwoordig zien deze foto’s er realistisch uit en gaan ze prima door voor echte mensen. En dat biedt een wereld aan mogelijkheden voor klanten zoals Broeckhuys!
De voordelen van AI foto’s
- Jouw foto is altijd origineel en uniek
Waar je regelmatig dezelfde stockphoto’s tegenkomt, zijn AI foto’s volledig uniek. AI foto’s worden niet gebaseerd op bestaande foto’s, maar nieuw gecreëerd. Zo heb jij altijd origineel beeld. - AI-gegenereerde beelden hebben geen auteursrecht
Het is vandaag de dag nog een grijs gebied wat betreft auteursrechtelijke bescherming. Er komt bij AI foto’s geen menselijke betrokkenheid of creativiteit aan te pas. Uiteraard is het belangrijk de juridische aspecten in de gaten te houden, maar voor nu zijn er geen richtlijnen op dit gebied, in tegenstelling tot zelf gefotografeerd beeldmateriaal. - Bespaar kosten
Een fotograaf inhuren, een dag vrij maken om foto’s te maken, materiaal en vervoer: traditionele fotografie kan aardig in de kosten lopen. Met AI hoef je enkel te investeren in een goed AI programma, en de foto’s zijn zo gemaakt! - Snelheid en gemak
Je tikt een goede prompt, past het een en ander nog aan et voilà: daar is een afbeelding naar jouw wens en smaak.
De campagnebeelden van Broeckhuys
Meta is een belangrijk kanaal om aanwezig te zijn voor vakantiepark ‘t Broeckhuys. De zelf gefotografeerde content die er van het park is, zijn veelal van de huisjes en de faciliteiten op het park, gemaakt in de zomer.
Maar wat als alle mogelijkheden er waren? In dat geval zouden we graag mensen en gezinnen willen laten zien die genieten van hun vakantie, in het juiste seizoen en op het juiste moment. Dus besloten we de mogelijkheden van AI fotografie te bekijken.
We hebben onszelf wel een aantal normen gesteld waar we ons aan moeten houden op het moment dat we AI beelden gebruiken.
- Er mogen geen valse verwachtingen rondom het park worden geschept
- De doelgroepen moeten zichzelf herkennen in de foto’s
- Er moeten echte foto’s van het park worden verwerkt in de campagnebeelden
Voor elke doelgroep in elk seizoen een passend beeld
Dankzij de hoge kwaliteit AI foto’s van Adobe hebben we mooie beelden voor het park weten te realiseren. Daarbij geven we een duidelijke impressie van wat het park te bieden heeft, met uiteraard de originele foto’s van het park zelf.
Doelgroep: gezinnen met kinderen
Seizoen: zomer
Doelgroep: gezinnen met kinderen
Seizoen: herfst
Doelgroep: gezinnen met kinderen
Seizoen: Lente
Doelgroep: ouderen
Seizoen: lente
AI tools
Wij zijn een groot fan van Adobe. De kwaliteit en de tools die het bevat werken ontzettend goed. Adobe stelt vrijwel nooit teleur! Hieronder onze top 5 AI tools:
- Adobe Stockphoto’s AI | Scherpte hoge kwaliteit en realistische stockphoto’s.
- Adobe Photoshop – Photoshop heeft tegenwoordig AI geïntegreerd in het programma.
- Mindjourney – Niet goedkoop, wel heel professioneel.
- Canva – Canva heeft tegenwoordig ook AI functies om zelf een foto te genereren.
- ChatGPT – Gratis tool met ook de mogelijkheid om foto’s te creëren. De gratis versie heeft één credit per dag.
Bloopers & discussies
Artificial Intelligence is een geheel nieuwe en onbekende wereld. Logisch dat het discussies en vragen met zich mee brengt. In de serie ‘We gaan er allemaal aan’ van Valerio Zeno op NPO gaat de eerste aflevering dan ook over AI. Interessant om eens te kijken. Er wordt naast de discussies rondom AI ook verteld over hoe AI nou eigenlijk werkt (weet de mens eigenlijk wel hoe het werkt?).
AI is computergestuurd. Er komt geen mens aan te pas, maar toch vragen we een computer mensen te genereren. Dat gaat natuurlijk niet zonder -vaak hilarische- foutjes. Hieronder een aantal van onze eh… vreemde creaties!
Hulp nodig?
Hulp nodig bij het opzetten van campagnes, het ontwikkelen van content of meer weten over AI? We spreken je graag! Mail of bel ons eens, of plan een kennismakingsgesprek. Laten we samen bouwen aan jouw online succes.