Online campagnes

De mogelijkheden bij het adverteren online zijn groter dan ooit. Tekstadvertenties, productadvertenties, beeldadvertenties of bezoekers een tweede keer targeten nadat ze je website hebben verlaten? Lees hier alles over de mogelijkheden van online adverteren in Google en op Social Media.

Adverteermogelijkheden Google Ads

Met Google Search Ads verschijnt jouw advertentie in de zoekresultaten van Google. Heb je een webshop? Dan is Google Shopping heel geschikt om je producten te promoten! Via Google Remarketing kun je (beeld)advertenties nogmaals in beeld brengen bij eerdere bezoekers van je website; met Google Display kun je juist beeldadvertenties tonen aan nieuwe potentiële klanten.

Channable 

Channable is een online marketingtool waarmee je op een makkelijke manier je datafeeds kunt aanpassen en optimaliseren. Daarnaast maak je via Channable makkelijk koppelingen met verschillende platformen. Denk hierbij aan platformen als Bol.com, Zalando, Google Shopping etc.

Ook biedt Channable een volledige Google Shopping API en productfeedintegratie. Hiermee kun je je Google Shopping advertenties eenvoudig beheren, optimaliseren en automatiseren. 

Shopify x Channable 

Channable heeft een ingebouwde Shopify-plugin waarmee je in een paar klikken je Shopify-feed kunt koppelen aan Channable. Wanneer aangesloten, zorgt de plugin ervoor dat je productinformatie automatisch gesynchroniseerd wordt tussen je Spopify-shop en Channable. 

Performance Max

Onlangs heeft Google Performance Max geïntroduceerd – een geautomatiseerde all-in-one oplossing om op alle kanalen van Google te adverteren. Dit campagnetype is nog relatief nieuw maar wij hebben een Performance Max training gevolgd waardoor wij op de hoogte zijn van alle best-practises m.b.t. van Performance Max. 

Een aantal belangrijke punten: 

  • Performance Max is een aanvulling op een goede Search en Shopping campagne, maar is hier geen vervanging voor. Het is daarom belangrijk dat er al een gedegen structuur staat voordat je aan Performance Max begint. 
  • In tegenstelling tot Search en Shopping wordt Performance Max niet getriggerd op zoekwoorden, maar worden de advertenties getoond aan gebruikers d.m.v. zogenaamde doelgroep signalen. Dat wil zeggen dat Google bijvoorbeeld je banners m.b.t. jouw specifieke product laat zien aan gebruikers waarvan zij denken dat zij hierin geïnteresseerd zijn. 
  • First-party data is ontzettend waardevol. Hierbij spitten bij de website door en op basis van historische data zelf klantprofielen gaan samenstellen. Deze klantprofielen voeren wij door aan Google als doelgroepsignalen, zodat het algoritme op basis hiervan de juiste gebruikers kan vinden. Dit is een redelijk technisch proces, maar heeft bij andere klanten van ons al tot goede resultaten geleid. 

De campagne structuur die we hiervoor hanteren lijkt op de campangestructuur voor de zoekcampagnes. We maken bijvoorbeeld één categorie aan genaamd ‘SEO Nijmegen’. Hierin plaatsen we alleen teksten, afbeeldingen en video’s die met ‘SEO Nijmegen’ te maken hebben om de advertentie zo specifiek mogelijk aan te laten sluiten bij de zoekintentie van de gebruiker. 

Om ervoor te zorgen dat Performance Max de juiste gebruikers vindt, creëren wij een doelgroep signaal basis van data van jouw website. 

  1. We vertellen Google o.a. dat alle gebruikers van jullie websites die een url met ‘SEO Nijmegen’ hebben bekeken interessant zijn. 
  2. We targetten gebruikers die zoekopdrachten hebben uitgevoerd m.b.t. ‘SEO Nijmegen’. 
  3. We uploaden een klantlijst met emailadressen van gebruikers die in het verleden ‘SEO Nijmegen’ dienst hebben afgenomen. 

Google gooit al deze data op één hoop, analyseert deze gebruikers, probeert overeenkomsten te vinden en gaat vervolgens op het web op zoek naar gebruikers die aan dezelfde kenmerken voldoen. 

Op deze manier is Performance Max erg geschikt om nieuwe klanten te vinden. Bij Search en Shopping zijn de gebruikers immers al actief opzoek naar het product maar bij Performance Max target Google ook gebruikers die waarschijnlijk interesse hebben/gaan krijgen in het product of dienst. 

Welke online campagnes zijn voor jou interessant?

Voordelen van online adverteren?

  • Een online campagne in Google of op social media is 100% meetbaar
  • Geeft snel resultaat, waardoor de ROI snel inzichtelijk is
  • Je betaalt alleen wanneer iemand klikt (uitzondering is afrekenmodel CPM; dan betaal je per 1.000 views)

Zijn online campagnes voor jou interessant?

Of is jouw huidige campagne eigenlijk wel succesvol? Vul hier je gegevens in en Robin maakt vrijblijvend een analyse en geeft je strategisch advies!

Google Ads analyse aanvragen

Robin Moors

Wij draaien online campagnes voor o.a.