Online strategie

Voordat we starten met jouw online marketing proces stippelen we samen de online marketingstrategie uit. Wanneer ben je online succesvol? Hoe krijg je meer relevante bezoekers op je website? Belangrijke vragen die we stellen om online doelen te bepalen. Wat jouw doel ook is, er hoort een strategie of plan bij. Samen bekijken we wat er nodig is om die doelstellingen te halen. In een concreet plan van aanpak wordt de online marketing strategie bepaald aan de hand van jouw bedrijfsdoelen en onze diensten.

Online marketingstrategie

Wij beginnen elke samenwerking met een post-it sessie. In deze sessie gaan we kijken naar de online marketingstrategie. Jouw bedrijf wordt onder de loep genomen en vanuit die sessie rolt een strategische kaart. Met deze kaart zullen wij de koers bepalen. De See, Think, Do en Care fase worden hier uitgewerkt en we starten de eerste campagne.

De klantreis

Bij Onyourline denken we vanuit de See, Think, Do en Care fases. Wat wil de klant nu echt? Waar zoeken zij naar? Met deze funnel kunnen wij de fases van de klantreis analyseren en antwoord geven op deze vragen. Waar andere funnels meer product georiënteerd zijn, zoals AIDA, is deze funnel gericht op de klantervaring.

Veel bedrijven richten zich te veel op de Do fase, terwijl de klantreis veel groter is dan dat. Het zijn slechts 4% van jouw website bezoekers die komen tot een conversie. Het is dus de kunst om die andere 96% in de fases ervoor aan te spreken.

See

De start van de klantreis. Hier zijn jouw potentiële klanten te vinden. In deze fase richt jij je op de bekendheid van je merk. Denk hierbij aan het uitzetten van branding campagnes, blogs schrijven en social advertising. Je communiceert jouw boodschap onder het publiek. Nu je weet waar jouw potentiële klanten zich bevinden kun je daar perfect op inspelen.

De doelgroep die in deze fase aanwezig is zoekt naar informatie of is geïnteresseerd in een bepaald onderwerp, maar ze hebben geen directe koopintentie.

Think

In deze fase ga je gerichter te werk. Jouw potentiële klant is actiever op zoek, maar zit nog in een vergelijkende fase. Belangrijk voor nu is om te achterhalen wat die klant zoekt, zodat jij kan inspelen op die behoefte. Daarom moet je tijdens deze fase informatie verschaffen. In deze fase kijk je bijvoorbeeld naar de CTR (doorklikratio) of de interactie die je hebt met de klant. SEO komt hier ook om de hoek kijken. Maak content die gericht is op de doelgroep om hen over te halen in deze fase. Ook is het inzetten van advertenties is deze fase een must. Je kan hier targeten op interesses van je doelgroep of remarketen op touchpoints vanuit de See fase.

Do

We zijn aangekomen bij de echte conversies. Alleen de potentiële klanten die de intentie hebben tot een conversie zijn overgebleven. Wat belangrijk is in deze fase is een goede conversiegerichte website. Het is dus tijd om te optimaliseren. Zorg ervoor dat jouw website aansluit bij de juiste doelgroep, want deze bezoekers wil je niet kwijtraken. Dit doe je door overzichtelijke productpagina’s en wees duidelijk naar de bezoekers welke acties zij moeten ondernemen voor een aankoop. 

Care

Jouw potentiële klant is nu een echte klant geworden. Je conversie is binnen maar dan zijn we er nog niet. Je wilt natuurlijk dat je klant tevreden blijft. Vanuit een tevreden klant zijn nog veel meer conversies te halen. Het draait in deze fase om loyaliteit. Denk hierbij aan de kracht van mond-tot-mond reclame, het plaatsen van een review, inschrijven voor een nieuwsbrief, maar ook aan verdere content die handig is voor je klant. Stappenplannen, tutorials, alles om jouw product beter te gebruiken. Het mooiste is het wanneer deze fase leidt tot een herhalingsaankoop.

Juiste mix van online middelen

Het is essentieel dat potentiële klanten je website bezoeken. Dit kan bereikt worden door een ijzersterke online strategie met meetbare doelstellingen en de juiste mix van online marketing middelen. Wij monitoren alle campagnes om te kijken of de uitgevoerde diensten het gewenste effect hebben. Door het monitoren en analyseren van deze gegevens, signaleren wij nieuwe kansen om de website prestaties nog verder te verbeteren. Zo blijven we werken aan het behalen van de vastgestelde doelstellingen.

Wat is jouw huidige online strategie? Is dit wel de beste keuze voor jouw bedrijf? Wij kijken graag met je mee. Vraag nu vrijblijvend een gesprek aan.

Advies over de juiste strategie voor jouw site?

Eva denkt graag met je mee! Ze analyseert je huidige situatie en maakt daarbij een plan van aanpak.

Ik wil graag strategisch advies van Eva

Eva Koppelman