Online vindbaarheid

Hoog scoren in Google? Zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO, is een middel om de online vindbaarheid van jouw website op natuurlijke wijze te verbeteren. Hierdoor word je niet alleen vaker vertoond in Google, maar zal het bezoekersaantal op jouw website groeien.

Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd. SEO is een verzamelnaam voor alle processen die plaatsvinden om de organische vindbaarheid van jouw website hoog laten scoren in zoekmachines.

Om hoog te scoren moet jouw website een aantal punten op orde hebben. Deze punten zijn onder te verdelen in verschillende SEO factoren. Zo heb je on-page factoren, off-page factoren en technische factoren. Denk hierbij aan content, techniek en online autoriteit van de website.

Zoekwoordonderzoek

Waarop zoekt jouw doelgroep in Google? Om goed in te spelen op jouw doelgroep, is het handig om zoekwoordonderzoek. Er zijn meerdere factoren van invloed op de zoekmachine vindbaarheid van een website:

  • Online autoriteit. Wat is de online autoriteit van jouw webpagina? Dat wordt bepaald door verschillende factoren. Onder andere bepaalt de leeftijd van het domein (webadres) en de aan- of afwezigheid van externe links die verwijzen naar jouw website hoe autoritair hij is.
  • Indexeren. Voordat Google een website kan vinden moet de website eerst goed leesbaar zijn. Dit heet indexeren. Om een website goed te kunnen indexeren, is het belangrijk dat er een goede opbouw in de techniek van de website zit.
  • Goede content. Een website met een goede contentis beter vindbaar voor zoekmachines. Dit betekent dat teksten en afbeeldingen de juiste informatie moeten bevatten. Verbeter je dit? Dan word je beloont met een hogere ranking in zoekmachines.

Voorbeeld: SEO

SEO Nijmegen
SEO (lokale vindbaarheid)
Voorbeeld: ’t Zotte Lemke

SEO tips

Alvast zelf starten met het schrijven van goede technische SEO pagina’s? Lees onze blog met daarin een voorbeeld van een landingspagina en 11 SEO tips.

Gebruikerservaring: gebruiker blij, Google blij

Naast bovenstaande punten heeft de gebruikerservaring van de bezoeker een belangrijke rol in de ranking van Google. Een website moet snel en makkelijk werken, op elk apparaat en platform. Google maakt gebruik van Mobile-First Indexering. Dit houdt in dat de contact van je mobiele pagina’s als eerste gebruikt wordt bij het indexeren en wordt gezien als belangrijkste content. Het is dus belangrijk dat je website mobile-proof is!

Rich Results: leg dat eens uit?

De zoekresultaten in Google wordt steeds rijker. Voorheen werden alleen maar algemene zoekresultaten getoond met tekst en een link, maar dat is verleden tijd. De zoekresultaten worden verrijkt met beeld, extra links, video’s en zogeheten featured snippets. Featured snippets zijn uitgelichte zoekresultaten bovenaan in Google. Erg handig voor de zoeker, want deze resultaten geven direct antwoord op de zoekopdracht. Om ook in de featured snippet terecht te komen is het belangrijk dat jouw data op een bepaalde manier gecategoriseerd is. Dit zorgt ervoor dat Google ze makkelijk kan indexeren.

”Zoekmachine optimalisatie gaat niet om de focuswoorden, het gaat om de mensen die je ermee wilt bereiken. Optimaliseer voor de bezoeker, niet voor Google.”

Max
Max Oosterbroek

Pillar Cluster Model

Het Pillar Cluster Model is een model dat structuur geeft aan je SEO richting. Men zoekt steeds minder naar zoekwoorden maar meer naar zinnen. Daarom richt Google zich steeds meer op onderwerpen in plaats van zoekwoorden. Daaruit is het Pillar Cluster Model ontstaan. 

Twee voordelen van het Pillar Cluster Model 

  1. Pillar Cluster Model helpt content structureren. Hierdoor kunnen bezoekers snel doorlinken op een bepaald onderwerp op je website. Denk aan links tussen blogs, e-books, video’s, infographics etc. 
  2. Google beoordeelt een goed georganiseerde website, waarbij de content rondom een onderwerp gebundeld is. Omdat alle cluster content gekoppeld is rondom het Pillar Cluster Model, is het helder voor Google om te weten waar de blog over gaat. De regel geldt: hoe meer kwalitatieve content je publiceert rondom een onderwerp, hoe hoger Google je plaatst als er op dat onderwerp gezocht wordt. 

Voorbeeld: Pillar Cluster Model

Voorbeeld: Yor-In

Jouw website verbeteren met zoekmachine optimalsiatie?

Wij als SEO specialist helpen jou graag met het organisch verbeteren van je website. Met als doel: het verbeteren van online vindbaarheid en het verhogen van jouw websitebezoekers. Benieuwd hoe wij dat doen? Neem dan contact met ons op!

Hulp nodig bij jouw online vindbaarheid?

Wij denken graag me je mee. Plan direct een eerste (online) kennismakingsgesprek in!
Plan een kennismaking

Heb je een vraag over iets anders? Bel ons op 024-2032004 of stuur een berichtje via de contactpagina.

Daan Gommans

Hoe kan Onyourline helpen bij SEO?

Met een relatief klein team van specialisten zijn wij dag in dag uit bezig met het beter vindbaar maken van websites van onze klanten. Betrokken, korte lijntjes en op de hoogte van alle ontwikkelingen, dat is waar wij voor staan!

Wat kost SEO?

De kosten van SEO zijn sterk afhankelijk van de omvang van de website, hoeveel concurrentie er is en op hoeveel zoektermen je vindbaar wil zijn. Daarom wordt er altijd een offerte op maat gemaakt.

Hoe kan ik zien hoe goed ik vindbaar ben?

Met diverse tools kun je alle prestaties inzichtelijk maken. Vervolgens kun je zelf een dashboard ontwikkelen met Google Data Studio. Hierin kun je alle prestaties bundelen tot één overzicht.

Deze klanten hebben wij organisch beter vindbaar gemaakt: